Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Evaluering af Team Succes

I denne rapport kan du læse om Team Succes og projektets hidtidige resultater.

Indhold

Team Succes er en forening, der har til formål at styrke unge mellem 15 og 25 år i gennemførelsen af en ungdoms- eller videregående uddannelse. Projektet findes i otte kommuner i Danmark og har fire hovedaktivitetsområder:

  • Faglig udvikling
  • Personlig udvikling
  • Sociale aktiviteter
  • Jobsøgning

Team Succes' medlemmer er alle unge indvandrere eller efterkommere af indvandrere fra 14 til 24 år. De fleste af de unge er vokset op med dårlige socioøkonomiske forhold og relativt små boliger. Nogle af de særlige risikofaktorer i forhold til de unge i Team Succes er:

  • 98,5 % af de unge har forældre, som begge er født udenfor Danmark.
  • 67,2 % af de unge angiver, at de har mindst én forældre, som er ledig. I følge Team Succes' vurderinger er langt de fleste af forældrene langtidsledige og uden for arbejdsmarkedet.
  • Omkring halvdelen af de unge bor i en bolig med et mindre antal rum end antal personer.
  • 38,8 % af de unge angiver, at de bor i et socialt belastet boligområde. Ifølge Team Succes' egne opgørelser bor omkring 95 % af de unge i Team Succes Vejle i et socialt belastet boligområde.
  • 20 % af de unge i Team Succes har fire eller flere skoleskift bag sig.
  • 19,1 % af de unge har længerevarende problemer i skolen.
  • 14,3 % af de unge har oplevet længerevarende økonomiske problemer i familien.

Konklusion

  • I forhold til indsatsområdet: Personlig udvikling viser undersøgelsen, at 93,1 % af de unge vurderer, at deres personlige udvikling er forbedret eller stærkt forbedret.
  • På indsatsområdet: Faglig udvikling vurderer 73,9 % af de unge, at deres faglige udvikling er forbedret eller stærkt forbedret.
  • På indsatsområdet: Sociale aktiviteter vurderer 79,2 % at deres evne til at samarbejde og være social med andre er forbedret eller stærkt forbedret.
  • I forhold til indsatsområdet: Fritidsjob vurderer 44,3 % af de unge, at deres mulighed for at få et fritidsjob er forbedret.
  • 97,3 % af de unge svarer, at deres samlede oplevelse af at være i Team Succes enten er god eller virkelig god.
  • 79,7 % af de unge svarer, at Team Succes har givet dem en større motivation til at gennemføre en ungdomsuddannelse.

Evalueringen peger på en række elementer, som gør Team Succes til et spændende sted og en inspirationskilde for andre initiativer:

  • Ung hjælper ung
  • "Banden" giver fælles identitet og støtte
  • Foreningsstruktur med ansvarlighed og hieraki
  • Fokus på normer og god opførsel
  • Anerkendelse fra omverden
  • Nye metoder til at bryde den sociale arv i uddannelserne
  • Kombination af frivillighed og professionalisme
Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Klaus Goldschmidt Henriksen
Årstal
2014
Udgiver
SPUK, 84 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Forskning;

Uden uddannelse og arbejde – unges tilblivelser i komplekse transitioner

Aalborg Universitet, 141 sider 2016
Undersøgelser og evalueringer;

Hvad virker? Ledige unges vej til uddannelse og arbejde - Evaluering af Brobygning til uddannelse

CeFU - Center for Ungdomsforskning, 173 sider 2016
Dokumentation og udviklingsarbejde;

I gang med uddannelse eller arbejde - Som ung mor

Mødrehjælpen, 144 sider 2007
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank