Evaluering af Mind Your Own Business
Få indsigt i et projekt om 60 drenge med etnisk minoritetsbaggrund fra udsatte boligområder, som etablerer og driver mikrovirksomheder.
Indhold
I denne publikation kan du læse Als Researches evaluering af projektet Mind Your Own Business, som indeholder resultater, konklusioner og anbefalinger i forhold til projektet. Projektet Mind Your Own Business er et projekt, hvor unge drenge i alderen 11-18 år med etnisk minoritetsbaggrund fra udsatte boligområder etablerer og driver mikrovirksomheder.
Projektet skabes i samarbejde mellem de unge drenge, mentorer fra erhvervslivet, frivillige venturepiloter og med støtte fra drengenes skoler, klubber og eventuelle væresteder. Projektet er oprettet af Dansk Flygtninghjælp i år 2010 og finansieret af TrygFonden.
Målet med projektet er:
- at drengene gennem deltagelse i projektet har fået nye sociale og faglige kompetencer, der styrker deres fremtidsmuligheder
- at drengene ændrer adfærd, såsom at engagere sig mere i skolen, har større respekt for andre, med andre holdninger, et bedre ordforråd mv.
- at drengene er blevet motiveret til at tage en kompetencegivende erhvervsuddannelse
Denne rapport har til formål at undersøge og evaluere på effekterne af Mind Your Own Business-projektet. Det er særligt tre mikrovirksomheder, som blev etableret i 2012 og 2013, som er i fokus. Det drejer sig hovedsageligt om to overordnede fokuspunkter, hvorvidt projektet lever op til sine målsætninger i relation til drengenes udbytte og motivation for at starte på uddannelse eller i arbejde. Samtidig er det meningen, at evalueringen skal bruges i projektets fremtidige faser. Såsom til oprettelsen af nye partnerskaber samt udbredelsen af metoden.
Konklusion
Undersøgelsen viser, at projektet er veldrevet samt, at der er en række positive effekter ved projektet.
Det er blandt andet værd at bemærke, at størstedelen af de involverede aktører giver udtryk for høj grad af tilfredshed med projektet. Det er evaluators vurdering, at der forekommer læring hos de unge drenge, og at drengenes udbytte samlet set lever op til projektets målsætninger.
Der er blandt andet tale om en styrkelse i drengenes selvværd, personlige og sociale kompetencer. Herunder deres samarbejdsevner, kommunikationsevner samt en forøget evne til at møde og tale med nye mennesker.
Evalueringen er lavet på meget få midler, hvormed der ikke kan tales om decideret evidens om projektets effekter, men snarere et retvisende billede af projektets styrker og svagheder. Det er specielt projektets påvirkning i forhold til drengenes uddannelsesforløb, som er svær at konkludere ud fra undersøgelsen. Dog vurderes det, at drengene har fået mere retning i relation til uddannelse og fremtidige planer.
Metode
Rapporten bygger på data, som er indsamlet af tre omgange fra Mind Your Own Business-forløb i Aarhus, Helsingør og Tingbjerg. Evaluator har i alt foretaget 43 interview samt ni deltagerobservationer.