7-årige børn med anden etnisk baggrund - Forældrenes ressourcer, børnenes udvikling, skolestart og kontakt med socialforvaltningen
Dette er den sjette rapport fra Socialforskningsinstituttets børneforløbsundersøgelse. Rapporten beskriver en del af opvækstvilkårene og udviklingen for børn med anden etnisk baggrund end dansk.
Indhold
Du kan i denne rapport læse om 7-årige børn med anden etnisk baggrund and dansk og deres opvækstvilkår sammenlignet med 7-årige danske børns opvækstvilkår. I rapporten fokuseres der på fire temaer: forældrenes sociale ressourcer, børnenes trivsel og udvikling, skolestart samt familiernes kontakt med socialforvaltningen.
Konklusion
Undersøgelsen viser blandt andet, at:
-
De interviewede familier med anden etnisk baggrund end dansk har markant færre ressourcer end danske familier med 7-årige børn. 43 % kan kategoriseres som ressourcesvage, 29 % som delvist ressourcesvage, og 28 % som ressourcestærke. Familierne har især svage ressourcer med hensyn til økonomi, uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet.
-
I forhold til trivsel og udvikling viser undersøgelsen, at de undersøgte børn med anden etnisk baggrund end dansk hverken har flere eller færre problemer end danske børn.
-
I forhold til skoleproblemer konkluderer undersøgelsen, at 20 % af børnene med anden etnisk baggrund end dansk i nogen grad har faglige problemer, mens 28 % har andre særlige problemer. Det svarer til, hvad der er fundet for de danske børn.
-
Afslutningsvist viser undersøgelsen, at 7 % af familierne med anden etnisk baggrund og 16 % af de danske familier har haft kontakt med socialforvaltningen på grund af problemer relateret til barnet.
På baggrund af undersøgelsens resultater konkluderer rapporten, at størstedelen af de 7-årige børn med anden etnisk baggrund end dansk klarer sig – på trods af mange familiers svage ressourcer – lige så godt som 7-årige danske børn. Anden forskning og almindelige erfaringer peger imidlertid på, at børn med anden etnisk baggrund end dansk generelt set bliver dårligere uddannet end jævnaldrende danske børn og unge, har sværere ved at få arbejde og også må forvente at få en dårligere økonomi. Derfor peger rapporten på, at velfærdssamfundets opgaver, i forhold til børn med anden etnisk baggrund end dansk, derfor må medvirke til at overvinde de vanskeligheder, det giver at skulle vokse op i et nyt land, med nye og anderledes normer og rammer end det, familien hidtil har kendt til.
Metode
Børneforløbsundersøgelsen er baseret på 6.000 repræsentativt udvalgte børn født i efteråret 1995. Børnenes opvækst er blevet fulgt via interview med moderen og et skriftligt spørgeskema udfyldt af faderen i henholdsvis 1996, 1999 og 2003.