Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

7-årige børn med anden etnisk baggrund - Forældrenes ressourcer, børnenes udvikling, skolestart og kontakt med socialforvaltningen

Dette er den sjette rapport fra Socialforskningsinstituttets børneforløbsundersøgelse. Rapporten beskriver en del af opvækstvilkårene og udviklingen for børn med anden etnisk baggrund end dansk.

Indhold

Du kan i denne rapport læse om 7-årige børn med anden etnisk baggrund and dansk og deres opvækstvilkår sammenlignet med 7-årige danske børns opvækstvilkår. I rapporten fokuseres der på fire temaer: forældrenes sociale ressourcer, børnenes trivsel og udvikling, skolestart samt familiernes kontakt med socialforvaltningen.

Konklusion

Undersøgelsen viser blandt andet, at:

  • De interviewede familier med anden etnisk baggrund end dansk har markant færre ressourcer end danske familier med 7-årige børn. 43 % kan kategoriseres som ressourcesvage, 29 % som delvist ressourcesvage, og 28 % som ressourcestærke. Familierne har især svage ressourcer med hensyn til økonomi, uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet.

  • I forhold til trivsel og udvikling viser undersøgelsen, at de undersøgte børn med anden etnisk baggrund end dansk hverken har flere eller færre problemer end danske børn.

  • I forhold til skoleproblemer konkluderer undersøgelsen, at 20 % af børnene med anden etnisk baggrund end dansk i nogen grad har faglige problemer, mens 28 % har andre særlige problemer. Det svarer til, hvad der er fundet for de danske børn.

  • Afslutningsvist viser undersøgelsen, at 7 % af familierne med anden etnisk baggrund og 16 % af de danske familier har haft kontakt med socialforvaltningen på grund af problemer relateret til barnet.

På baggrund af undersøgelsens resultater konkluderer rapporten, at størstedelen af de 7-årige børn med anden etnisk baggrund end dansk klarer sig – på trods af mange familiers svage ressourcer – lige så godt som 7-årige danske børn. Anden forskning og almindelige erfaringer peger imidlertid på, at børn med anden etnisk baggrund end dansk generelt set bliver dårligere uddannet end jævnaldrende danske børn og unge, har sværere ved at få arbejde og også må forvente at få en dårligere økonomi. Derfor peger rapporten på, at velfærdssamfundets opgaver, i forhold til børn med anden etnisk baggrund end dansk, derfor må medvirke til at overvinde de vanskeligheder, det giver at skulle vokse op i et nyt land, med nye og anderledes normer og rammer end det, familien hidtil har kendt til.

Metode

Børneforløbsundersøgelsen er baseret på 6.000 repræsentativt udvalgte børn født i efteråret 1995. Børnenes opvækst er blevet fulgt via interview med moderen og et skriftligt spørgeskema udfyldt af faderen i henholdsvis 1996, 1999 og 2003.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Else Christensen
Årstal
2004
Udgiver
Socialforskningsinstituttet, 52 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Børn og unge med flygtningebaggrund

Hans Reitzels Forlag, 140 sider 2012

Kriminalitetsforebyggelse overfor børn og unge under 15 år med anden etnisk baggrund end dansk

Servicestyrelsen 2010
Forskning;

Sundhed og inklusion af indvandrere og etniske minoriteter i Danmark

MESU - Forskningscenter for Etnicitet, Migration og Sundhed, 40 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank