Vejledning til skolen - elever med høretab i folkeskolen
Inklusion af børn med høretab er ikke kun et anliggende for den enkelte lærer. Inklusion må være en del af skolens målsætning, så der skabes rammer, som muliggør inklusion. Skolens ledelse, værdier og visioner får derfor central betydning for en vellykket praksis.
Indhold
En skole oplever oftest kun at have en enkelt eller to elever med høretab. Skolens personale kan derfor ikke forventes at have nogen forhåndsviden på området. Dertil kommer, at høretabet i sig selv er usynligt, idet høreapparaterne og CI’erne ofte er små og nemme at overse.
Opmærksomheden på elevens hørelse kan derfor let fortabe sig i de daglige gøremål, som skolen skal tage sig af. I den forbindelse er det relevant at tilbyde kurser, der kvalificerer lærere, SFO-medarbejdere og andre voksne omkring barnet til at tage de nødvendige hensyn. Det er også nødvendigt at afsætte ekstra tid til et udvidet skole-hjem samarbejde, samarbejde med ledelse, lærerteamet og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
Denne vejledning kan bruges som inspiration og guide af skolens ledere, lærere, SFO-medarbejdere og andre i samarbejde med forældrene, PPR’s talehørelærere og konsulenter. Man kan i vejledningen finde anbefalinger omkring:
-
Skolevalg
-
Støj
-
Trivsel
-
Placering i klassen
-
Tovholdere
-
Faste møder
-
Overgange
-
Støtte
-
Afgangsprøver
-
Tiden efter folkeskolen
-
Høretekniske hjælpemidler
-
Kurser