Tidligt følelsesmæssigt skadet barn - Beskrivelse og opsamling af det pædagogiske arbejde omkring et tidligt følelsesmæssigt skadet barn i Børnehuset Lille Kolstrup
Udfordringer, dilemmaer og successer i arbejdet med at inkludere en tidligt følelsesmæssigt skadet dreng i en specialbørnehave
Indhold
I 2002 modtog specialbørnehaven Lille Kolstrup drengen Nikolaj, der var tidligt følelsesmæssigt skadet. Nikolaj var beskrevet som et barn, der reagerede selvdestruktiv og aggressivt og var meget let afledeligt. I projektet beskrives arbejdet med at inkludere Nikolaj i en gruppe med fem andre børn med funktionsnedsættelser.
Projektet er bygget op, så der indledes med en præsentation af den teori, man har lænet sig opad i arbejdet med Nicolaj. Herefter beskrives hverdagen og pædagogikken i praksis. Beskrivelsen indeholder konkrete eksempler, der letter forståelsen af, hvad Nicolaj er for en dreng.
Formålet med udviklingsprojektet har været:
- At få indsamlet viden om Nicolaj
- At få beskrevet de socialpædagogiske metoder i arbejdet med Nikolaj
- At få udarbejdet et dokumentationsmateriale til brug for andre, der skal arbejde med Nikolaj eller andre tidligt følelsesmæssigt skadede børn.
Konklusion
Rapporten indeholder en beskrivelse af Nikolaj og de socialpædagogiske arbejdsmetoder i arbejdet med Nikolaj. Rapporten indeholder ingen egentlige konklusioner.
Metode
Man har i arbejdet med Nikolaj gjort brug af logbog, dagbog og videoanalyse. Man har desuden udviklet en handleplan for Nikolaj med udgangspunkt i SMTTE modellen.