Retten til uddannelse: Når børn med handicap ikke går i skole
Retten til uddannelse er en grundlæggende menneskerettighed. Dog synes inklusionen af børn med autisme og ADHD at have særlige retslige problematikker. Institut for Menneskerettigheder søger at finde svar på, hvofor situationen er sådan, og hvad der kan gøres fremadrettet.
Indhold
Institut for menneskerettigheder ser i denne rapport på konkrete problemsager fra praksis ift. inklusion og undervisning af børn med autisme og/eller ADHD. Konsekvenserne ved en mangelfuld inklusion er dårlig trivsel, hvilket til sidst fører til skolevægring. Her er der mere specifikt tale om situationer, hvor barnet ikke har været i skole i minimum tre måneder. Rapporten påpeger bl.a., at der mangler regler, der sikrer barnet og forældrenes klagerettigheder. Derudover er en udfordring mht. børns retsposition, at mange forvaltninger og myndigheder er involveret i sager vedrørende skolevægring.
Mere overordnet er rapporten disponeret på følgende måde:
1. Indledning
2. Metode
3. Menneskeretten
4. Dansk ret
5. Skolevægring i praksis
6. Konklusion og anbefalinger
Konklusion
Rapporten giver en række anbefalinger pba. af sine analyser. Bl.a. anbefaler instituttet at:
- Undervisningsministeriet udarbejder nationale retningslinjer for tidlig identifikation af risiko for skolevægring.
- Undervisningsministeriet skærper pligten til at iværksætte sygeundervisning.
- der sikres klageadgang ift. afgørelser om afslag på iværksættelse af sygeundervisning.
- kommunerne forpligtes til at fastsætte vejledende sagsbehandlingstider på skoleområdet.
- sektoransvarlighedsprincippet præciseres i serviceloven.
Metode
Analysemetoden er todelt i rapporten: Der foretages en hhv. juridisk analyse og en praksisanalyse.
Den juridiske analyse tager udgangspunkt i handicapkonventionen, børnekonventionen og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Der er herudover også fokus på det danske retsområde.
Analysen af praksis har sit datagrundlag i 10 kvalitative interviews med forældre til børn med autisme og/eller ADHD, en rundspørge med bl.a. skoledere og interviews af 13 fagprofesionelle.