Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Handicap

Retten til uddannelse: Når børn med handicap ikke går i skole

Retten til uddannelse er en grundlæggende menneskerettighed. Dog synes inklusionen af børn med autisme og ADHD at have særlige retslige problematikker. Institut for Menneskerettigheder søger at finde svar på, hvofor situationen er sådan, og hvad der kan gøres fremadrettet.

Indhold

Institut for menneskerettigheder ser i denne rapport på konkrete problemsager fra praksis ift. inklusion og undervisning af børn med autisme og/eller ADHD. Konsekvenserne ved en mangelfuld inklusion er dårlig trivsel, hvilket til sidst fører til skolevægring. Her er der mere specifikt tale om situationer, hvor barnet ikke har været i skole i minimum tre måneder. Rapporten påpeger bl.a., at der mangler regler, der sikrer barnet og forældrenes klagerettigheder. Derudover er en udfordring mht. børns retsposition, at mange forvaltninger og myndigheder er involveret i sager vedrørende skolevægring.

Mere overordnet er rapporten disponeret på følgende måde:
1. Indledning

2. Metode

3. Menneskeretten

4. Dansk ret

5. Skolevægring i praksis

6. Konklusion og anbefalinger

Konklusion

Rapporten giver en række anbefalinger pba. af sine analyser. Bl.a. anbefaler instituttet at:

  • Undervisningsministeriet udarbejder nationale retningslinjer for tidlig identifikation af risiko for skolevægring.
  • Undervisningsministeriet skærper pligten til at iværksætte sygeundervisning.
  • der sikres klageadgang ift. afgørelser om afslag på iværksættelse af sygeundervisning.
  • kommunerne forpligtes til at fastsætte vejledende sagsbehandlingstider på skoleområdet.
  • sektoransvarlighedsprincippet præciseres i serviceloven.

Metode

Analysemetoden er todelt i rapporten: Der foretages en hhv. juridisk analyse og en praksisanalyse.

Den juridiske analyse tager udgangspunkt i handicapkonventionen, børnekonventionen og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Der er herudover også fokus på det danske retsområde.
Analysen af praksis har sit datagrundlag i 10 kvalitative interviews med forældre til børn med autisme og/eller ADHD, en rundspørge med bl.a. skoledere og interviews af 13 fagprofesionelle.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Nikolaj Nielsen
  • Pernille Vigild
Årstal
2017
Udgiver
Institut for Menneskerettigheder, 88 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, IUP, Aarhus Universitet, 159 sider 2013

Viden om inklusion

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 55 sider 2013

De mange veje mod inklusion - Metoder og tilgange i pædagogers praksis

Billesø & Baltzer, 287 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank