Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Handicap

Pædagogisk Resultatmåling i Specialbørnehaver i Ribe Amt

Om måling og dokumentation i det specialpædagogiske arbejde med børn med funktionsnedsættelser

Indhold

I begyndelsen af 2004 igangsatte fire specialbørnehaver i Ribe Amt et fælles projekt om pædagogisk resultatmåling, hvor alle medarbejdere og ledere deltog. Ideen til projektet var afledt af et ønske om at arbejde med, hvordan og i hvilken udstrækning man kunne dokumentere og synliggøre resultater af det specialpædagogiske arbejde i børnehaverne – dvs. hvordan man kunne arbejde med resultatmåling af indsatserne med børnene.

Herunder var man også interesseret i at arbejde med på hvilken måde, man kunne måle og dokumentere resultater af arbejdet med bløde værdier. For ofte er den pædagogiske indsats netop præget af et helt nødvendigt arbejde med og fokus på bløde indsatser.

Målgruppen for de fire specialbørnehaver er børn med betydelig og varig nedsat fysisk og psykisk funktionsevne i alderen 0-7 år.

I projektet blev der taget udgangspunkt i en fælles metode: Sven H. Madsens ”logiske model”. (Se under metode).

Konklusion

De fleste af medarbejderne oplever, at det har været krævende, men også lærerigt, at være med i projektet.

Arbejdet med projekterne har givet indsigt i, i hvilke situationer det giver god mening at anvende metoden, og i hvilke situationer det er vanskeligt eller eventuelt ikke muligt at opstille meningsfulde mål for arbejdet. Fx viser de nuværende erfaringer, at det stadig er meget vanskeligt at opstille mål for de bløde værdier som trivsel og velvære.

Generelt har projektet bibragt specialbørnehaverne en vigtig erfaring med opstilling af mål, opfølgning herpå og muligheden for efterfølgende formidling af resultater. En erfaring, der kan bruges som et godt supplement eller redskab i det arbejde, der allerede foregår med at opstille mål, udarbejde og følge handleplaner for hvert enkelt barn. Samtidig har projekterne bibragt medarbejderne en metodemæssig indsigt, der kan bruges som supplement til det nuværende specialpædagogiske arbejde med børnene.

Metode

Der er brugt mange forskellige pædagogiske metoder, da projektet omfatter 13 delprojekter.

Metoden til pædagogisk resultatmåling er ”Den logiske model”, som bl.a. er udviklet af Sven H. Madsen. Den logiske model er en systematisk metode til opstilling af mål for indsatser, og den er samtidig en metode til generering af facts, som giver dokumenteret viden om de resultater, der er opnået. Den logiske model er en dynamisk proces, hvor der undervejs er mulighed for udvikling og justeringer – fx i forhold til mål, indsatser og registreringer. Modellen er konkretiseret i et skema, som udfyldes. 

Alle medarbejdere og ledere i specialbørnehaverne har deltaget i projektet. Konkret er der blevet arbejdet med metoden i forhold til 13 børn. Ud fra ”den logiske model” er der opstillet mål for børnene, og der er indsamlet viden om resultaterne af indsatserne. For alle 13 projekter er der lavet en grundig beskrivelse og analyse af resultaterne.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Kirstine Gottlieb
  • et al.
Årstal
2006
Udgiver
Ribe Amt
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Handleplaner og dokumentation – i brugerperspektiv

Semi-forlaget 2007
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Audit af handleplaner – Kvalificering af handleplansarbejdet i Familieafdelingen, Hedensted Kommune

Center for Kvalitetsudvikling 2008
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Handleplaner - brugerindflydelse i udvikling af handleplaner

Aktivitetshuset i Middelfart 2001
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank