Pædagogisk Resultatmåling i Specialbørnehaver i Ribe Amt
Om måling og dokumentation i det specialpædagogiske arbejde med børn med funktionsnedsættelser
Indhold
I begyndelsen af 2004 igangsatte fire specialbørnehaver i Ribe Amt et fælles projekt om pædagogisk resultatmåling, hvor alle medarbejdere og ledere deltog. Ideen til projektet var afledt af et ønske om at arbejde med, hvordan og i hvilken udstrækning man kunne dokumentere og synliggøre resultater af det specialpædagogiske arbejde i børnehaverne – dvs. hvordan man kunne arbejde med resultatmåling af indsatserne med børnene.
Herunder var man også interesseret i at arbejde med på hvilken måde, man kunne måle og dokumentere resultater af arbejdet med bløde værdier. For ofte er den pædagogiske indsats netop præget af et helt nødvendigt arbejde med og fokus på bløde indsatser.
Målgruppen for de fire specialbørnehaver er børn med betydelig og varig nedsat fysisk og psykisk funktionsevne i alderen 0-7 år.
I projektet blev der taget udgangspunkt i en fælles metode: Sven H. Madsens ”logiske model”. (Se under metode).
Konklusion
De fleste af medarbejderne oplever, at det har været krævende, men også lærerigt, at være med i projektet.
Arbejdet med projekterne har givet indsigt i, i hvilke situationer det giver god mening at anvende metoden, og i hvilke situationer det er vanskeligt eller eventuelt ikke muligt at opstille meningsfulde mål for arbejdet. Fx viser de nuværende erfaringer, at det stadig er meget vanskeligt at opstille mål for de bløde værdier som trivsel og velvære.
Generelt har projektet bibragt specialbørnehaverne en vigtig erfaring med opstilling af mål, opfølgning herpå og muligheden for efterfølgende formidling af resultater. En erfaring, der kan bruges som et godt supplement eller redskab i det arbejde, der allerede foregår med at opstille mål, udarbejde og følge handleplaner for hvert enkelt barn. Samtidig har projekterne bibragt medarbejderne en metodemæssig indsigt, der kan bruges som supplement til det nuværende specialpædagogiske arbejde med børnene.
Metode
Der er brugt mange forskellige pædagogiske metoder, da projektet omfatter 13 delprojekter.
Metoden til pædagogisk resultatmåling er ”Den logiske model”, som bl.a. er udviklet af Sven H. Madsen. Den logiske model er en systematisk metode til opstilling af mål for indsatser, og den er samtidig en metode til generering af facts, som giver dokumenteret viden om de resultater, der er opnået. Den logiske model er en dynamisk proces, hvor der undervejs er mulighed for udvikling og justeringer – fx i forhold til mål, indsatser og registreringer. Modellen er konkretiseret i et skema, som udfyldes.
Alle medarbejdere og ledere i specialbørnehaverne har deltaget i projektet. Konkret er der blevet arbejdet med metoden i forhold til 13 børn. Ud fra ”den logiske model” er der opstillet mål for børnene, og der er indsamlet viden om resultaterne af indsatserne. For alle 13 projekter er der lavet en grundig beskrivelse og analyse af resultaterne.