Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Handicap

Børns holdninger til handicap

Denne rapport bygger på et projekt, der ønsker at udvikle børns holdninger til handicap gennem målrettet undervisning.

Indhold

Projektet udspringer af forudsætningen om, at sammenhængen imellem kendskab og holdninger gælder på samme vis som med voksne. Dermed åbner sig muligheden for, at man tager mange af de holdninger, man har fra barnsben, med sig ind i voksenlivet. Ved at skabe større viden om mennesker med handicap på børneniveau er det muligt at skabe større accept i befolkningen – også på langt sigt.

I forbindelse med gennemførelsen af projektet har eleverne på en række skoler beskæftiget sig med handicap gennem en længere periode. I den forbindelse har Socialstyrelsen udarbejdet en undervisningspakke, der indeholder forskellige materialer og forskellige tilgange i forhold til at beskæftige sig med handicap.

Første del af rapporten er en analyse af børns holdninger til handicap gennem repræsentation af spørgeskemaundersøgelsen, der er gennemført inden undervisningsforløbet.

Anden del af rapporten beskriver undervisningspakken, herunder en evaluering af selve pakken på baggrund af kvalitative interviews, der er gennemført i forbindelse med undervisningsforløbet.

Konklusion

Resultatet af rapporten viser, at eleverne, som har arbejdet med undervisningspakken, nuancerer deres holdninger til handicap. En række reservationer brydes ned og erstattes med mere konkret viden og med erfaringer. Resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen viser, at eleverne i 4.-6. klasse er relativt åbne overfor andre børn med handicap og synes, der skal gøres mere for, at børn med handicap og børn uden handicap lærer hinanden bedre at kende. Dog mener eleverne, at børn med handicap vil have det bedst ved at være i skoler og foreninger særligt for børn med handicap.

Et eksempel på ovenstående er, at før undervisningsforløbet var der ca. 46 %, der var ”helt enige” i dette, hvor det tilsvarende tal efter undervisningsforløbet var ca. 29 %. Der er tale om en klar og positiv ændring i holdningerne. Det er dog værd at bemærke, at der stadig er en relativt stor del af eleverne, der mener, at det vil være bedre for børn med handicap at gå i særlige tilbud. Rapportens konklusioner fordeler sig på følgende undertitler:

  • Kendskab gør en forskel
  • Inklusion
  • Handicap som fællesskab
  • Forskelle i forhold til handicapgrupper.

Metode

Kvalitative interview, spørgeskemaundersøgelse.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Susanne Dalmer
  • Nina Steensig
  • Martin Sandø
Årstal
2011
Udgiver
Socialstyrelsen, 78 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Ferie, ledsagelse og fritidsaktiviteter for voksne med funktionsnedsættelse

Socialpædagogernes Landsforbund, 3 sider 2014
Undersøgelser og evalueringer;

Inklusion i folkeskolen

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 132 sider 2016
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Børns holdninger til handicap

Socialstyrelsen, 78 sider 2011
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank