Børns holdninger til handicap
Denne rapport bygger på et projekt, der ønsker at udvikle børns holdninger til handicap gennem målrettet undervisning.
Indhold
Projektet udspringer af forudsætningen om, at sammenhængen imellem kendskab og holdninger gælder på samme vis som med voksne. Dermed åbner sig muligheden for, at man tager mange af de holdninger, man har fra barnsben, med sig ind i voksenlivet. Ved at skabe større viden om mennesker med handicap på børneniveau er det muligt at skabe større accept i befolkningen – også på langt sigt.
I forbindelse med gennemførelsen af projektet har eleverne på en række skoler beskæftiget sig med handicap gennem en længere periode. I den forbindelse har Socialstyrelsen udarbejdet en undervisningspakke, der indeholder forskellige materialer og forskellige tilgange i forhold til at beskæftige sig med handicap.
Første del af rapporten er en analyse af børns holdninger til handicap gennem repræsentation af spørgeskemaundersøgelsen, der er gennemført inden undervisningsforløbet.
Anden del af rapporten beskriver undervisningspakken, herunder en evaluering af selve pakken på baggrund af kvalitative interviews, der er gennemført i forbindelse med undervisningsforløbet.
Konklusion
Resultatet af rapporten viser, at eleverne, som har arbejdet med undervisningspakken, nuancerer deres holdninger til handicap. En række reservationer brydes ned og erstattes med mere konkret viden og med erfaringer. Resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen viser, at eleverne i 4.-6. klasse er relativt åbne overfor andre børn med handicap og synes, der skal gøres mere for, at børn med handicap og børn uden handicap lærer hinanden bedre at kende. Dog mener eleverne, at børn med handicap vil have det bedst ved at være i skoler og foreninger særligt for børn med handicap.
Et eksempel på ovenstående er, at før undervisningsforløbet var der ca. 46 %, der var ”helt enige” i dette, hvor det tilsvarende tal efter undervisningsforløbet var ca. 29 %. Der er tale om en klar og positiv ændring i holdningerne. Det er dog værd at bemærke, at der stadig er en relativt stor del af eleverne, der mener, at det vil være bedre for børn med handicap at gå i særlige tilbud. Rapportens konklusioner fordeler sig på følgende undertitler:
- Kendskab gør en forskel
- Inklusion
- Handicap som fællesskab
- Forskelle i forhold til handicapgrupper.
Metode
Kvalitative interview, spørgeskemaundersøgelse.