Socialpædagogik i nuet
Professionelle socialpædagogiske målformuleringsprocesser for børn og unge på døgninstitutioner
Indhold
Der er tale om en rapportering fra ”Mål i anbringelser”, som er en undersøgelse af mål for anbringelser. Rapporten beskriver og afdækker centrale temaer i målformuleringsprocessen, som de forløber på tre døgninstitutioner for børn og unge i Århus kommune. På baggrund af dette sættes fokus på dokumentation og kvalitetsbaseret praksis i forhold til arbejdet med målformuleringer.
Konklusion
Undersøgelsen af målformuleringsprocesserne på de tre anbringelsessteder viser seriøsitet og et stort engagement i socialpædagogernes arbejde med mål og målformuleringer. Der er tale om en faglig professionel tilgang til den socialpædagogiske praksis.
Dette indebærer:
- at målprocesserne bygger på detaljerede aktuelle beskrivelser af børnene og de unges situation
- at der foretages en grundig analyse af, hvordan der bygges bro mellem det aktuelle ståsted og mere positive udviklingsveje
- at mål forstås som dynamiske, og nogle gange forsøgsvise
- at den socialpædagogiske praksis er kendetegnet ved rationelt planlagte handlinger og personlige relationer
Socialpædagogerne bør dog, ifølge forfatterne, i højere grad stå fast ved det fagligt professionelle i arbejdet med udvikling og opstilling af mål. Ved indarbejdelse af faglige begreber som dynamiske mål, åbne og lukkede mål og analyser af kritiske valgsituationer og adgangsfærdigheder (som forfatterne anvender i deres analysearbejde) vil der ske en tydeliggørelse af de faglige strukturer – til gavn for italesættelse over for omgivelserne og til gavn for videreudvikling af et fagsprog.
Metode
Tre døgninstitutioner i Århus Kommune (Bøgholdt, Dalgården og Eghøj/Turbo) indgik i projektet. På hver af de tre institutioner blev der udvalgt 5-6 cases, som skulle udgøre analysematerialet.
Forfatterne har gjort brug af den kvalitative forskningsmetode. De har observeret møder, hvor målformuleringsprocesser er blevet diskuteret og efterfølgende er der foretaget uddybende interviews med personalet. Derudover indgår der skriftligt materiale i analysen i form af handleplaner og de af institutionen udarbejdede udviklingsplaner.