Socialpædagogerne
sl.dk Fagligt fokus Socialpæda­gogen Faglige selskaber Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Socialpædagogiske indsatser

Anbragte børn mellem kammerater og pædagoger. En antropologisk analyse af socialitet og identitetsdannelse på døgninstitution

Set fra børnenes perspektiv

Indhold

Der sættes fokus på anbragte børns hverdagsliv på døgninstitutioner fra et børneperspektiv. Med børneperspektiv menes i denne sammenhæng, at Stokholm tager sit teoretiske og metodiske afsæt i børnenes beskrivelser af deres hverdagsliv som anbragte børn på døgninstitution, og i deres følelser, tanker og handlinger.

Konklusion

Stokholm viser i sine analyser, at børn anbragt på døgninstitution først og fremmest har fokus på at opnå samvær og fællesskab med de andre børn på institutionen, og dernæst har de fokus på betydningen af den pædagogiske praksis og pædagogernes arbejde med det enkelte barn:

For at kunne skabe forandring og igangsætte en bestemt identitetsdannelse for anbragte børn, må man medtænke såvel børnegruppens betydningsfællesskab som det individuelle barns handleevne, dets erfaring med, status i og velbefindende i børnegruppen (Stokholm, 2006: p. 243).

Metode

Metodisk er undersøgelsen baseret på etnografiske undersøgelser af to døgninstitutioner, og de har afsæt i deltagerobservationer af børnenes hverdagsliv på institutionerne. Stokholm tager i dette børneperspektiv afsæt i en analyse af den pædagogiske praksis, dvs. pædagogers arbejde, intentioner og pædagogik i forbindelse med at hjælpe og støtte børnene i deres udvikling.

Forskning
Forfatter
  • Anja Stockholm
Årstal
2006
Udgiver
Institut for Antropologi, Arkæologi og Lingvistik, Humanistisk Fakultet, Aarhus Universitet
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Den gode anbringelse

Socialstyrelsen 2022
Forskning;

Anbragte børn mellem kammerater og pædagoger. En antropologisk analyse af socialitet og identitetsdannelse på døgninstitution

Institut for Antropologi, Arkæologi og Lingvistik, Humanistisk Fakultet, Aarhus Universitet 2006
Forskning;

Introduktion til dialogprojektet - dialoggruppe om forebyggelse som alternativ til anbringelse

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 100 sider 2010
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne www.sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000 vidensbank@sl.dk
Socialpædagogerns Vidensbank