Når lærere og pædagoger arbejder sammen - Dokumentation af udviklings- og læringsrum for anbragte børn og unge på socialpædagogiske opholdssteder
Hvad ved socialpædagogiske opholdssteder om undervisning af børn med svære sociale belastninger?
Indhold
Socialpædagogiske opholdssteder har opbygget stor erfaring og viden om undervisning af børn med svære sociale belastninger. Socialpædagoger og lærere vurderes at have særlige roller og funktioner i forhold til børnenes skolegang, og samarbejdet mellem disse er meget forskelligt.
Viden om undervisning af børn med svære sociale belastninger er dog kun i begrænset omfang dokumenteret tidligere.
Dette projekt har til formål at beskrive forskellige skoletilbud på 11 socialpædagogiske opholdssteder i Nordjyllands Amt og Viborg Amt. Konkret har man ønsket at:
- Afdække erfaringer med og begrundelser for forskellige skoletilbud og tilrettelæggelse af undervisning for børn og unge på opholdssteder i de to amter, samt dokumentere de problemstillinger, der kan opstå i forbindelse hermed
- Beskrive og undersøge sammenhængen mellem opholdsstedernes pædagogiske praksis og deres organisering og tilrettelæggelse af børnenes og de unges skoletilbud
- Udvikle eksempler på "den gode praksis"
- Undersøge og beskrive samarbejdet mellem lærere og socialpædagoger i forbindelse med arbejdet med anbragte børn på socialpædagogiske opholdssteder.
Konklusion
Undersøgelsens resultater viser bl.a.:
- At knap halvdelen af børnene på de socialpædagogiske opholdssteder er placeret i internt skoletilbud
- At kun ca. en tredjedel af disse børn modtager normalundervisning
- At elever på de interne skoler med hensyn til skoleresultater klarer sig bedre end de elever, som følger undervisningen i folkeskolens/eksterne skolers specialklasser. De bedste resultater opnås af de elever, som følger folkeskolens normalundervisning.
Udskillelsen af undervisningen i en intern skole har professionaliseret og styrket den skolemæssige indsats over for de unge. Flere unge er blevet fastholdt i et skoleforløb, som er afsluttet med folkeskolens afgangsprøve. Kun en beskeden del af de unge udsluses fra de interne skoler til folkeskolen. Samtidig har adskillelsen ført til, at opholdsstedet internt reproducerer det traditionelle skole-hjem-samarbejdsmønster og den traditionelle arbejdsdeling mellem lærere og pædagoger.
Udskillelsen af undervisningen har endvidere skabt opholdssteder med tre relativt distinkte udviklings- og læringsrum med hver deres opgave i de unges udviklingsproces, nemlig den interne skole, boafdelingen og det omgivende samfund.
Metode
Undersøgelsen bygger på:
- En kvantitativ undersøgelse af anbragte børns og unges skoletilbud i Nordjyllands og Viborg Amt.
- En kvalitativ undersøgelse med ansatte og ledere på opholdssteder med intern skole og eksternt skoletilbud.
Den kvantitative undersøgelse består af en spørgeskemaundersøgelse om skoleforhold på socialpædagogiske opholdssteder i Nordjyllands og Viborg Amt. Skemaet blev udsendt til 89 socialpædagogiske opholdssteder, hvoraf 46 steder med i alt 300 indskrevne børn og unge har besvaret skemaet.
Den kvalitative del af undersøgelsen består af 13 kvalitative interviews med ledere, socialpædagogiske medarbejdere og lærere tilknyttet fire udvalgte opholdssteder.
Projektet er et delprojekt under Socialministeriets KABU projekt (Kvalitet i Anbringelsesarbejdet med Børn og Unge) og er finansieret af midler herfra.