Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Familiepleje

Når samværet er svært - perspektiver på plejebørns samvær i Københavns Kommune

Rapporten er en undersøgelse af samværspraksis i forbindelse med familieplejeanbringelser baseret på interviews med børn, forældre, plejeforældre og medarbejdere i forvaltningen. Rapporten konkluderer, at praksis ofte er styret af en given normativitet, hvor barnets ønsker og behov ofte ikke inddrages.

Indhold

Rapporten er en undersøgelse om familieplejeanbragte børns samvær med biologisk familie. Det er en undersøgelse om tradition, lovgivning og praksis på samværsområdet og om børns, forældres og socialarbejderes oplevelser og syn på samvær. Igennem dybdegående undersøgelser af en række børnesager sættes der lup på, hvordan etablerede samværsordninger opleves og føles af de involverede børn, forældre og plejeforældre, og der skabes indblik i de teoretiske tilgange, værdier og den lovgivning, der er styrende på området, og som danner baggrund for de beslutninger, der træffes. De to skoler, der længe har domineret og kæmpet om legitimitet ved spørgsmål om anbringelse og samvær – ”objektrelationsskolen” og ”behovsskolen” – præsenteres.

Konklusion

Undersøgelsen konkluderer, at en eksisterende norm om, at "blod er tykkere end vand" medfører en praksis, der tager for givet, at "samvær er godt for børn". Denne praksis ligger til grund for beslutninger om samvær og fastholdes i udgangspunktet – i nogle tilfælde uafhængigt af, hvad børnene selv måtte opleve eller mene herom.

 

I praksis reproduceres den eksisterende normativitet også i børne- og ungeudvalget, hvor lovgivningens bestemmelser kan betyde, at børn, der ikke ønsker samvær, bærer en tung bevisbyrde på deres skuldre. Nogle børn oplever gennem hele deres barndom at skulle have samvær mod deres vilje og behov. Forældres rettigheder til at se deres børn står stærkt i lovgivningen, der langt hen ad vejen tager for givet, at børns og forældres behov er sammenfaldende.

 

Desuden kommer rapporten med en række anbefalinger til brug i forvaltningen om blandt andet fokus på barnets rettigheder, konkret inddragelse af børnene og refleksion over den styrende diskurs.

Metode

Rapporten er baseret på en kvalitativ undersøgelse gennemført i perioden oktober 2008 – april 2012. Undersøgelsen tager udgangspunkt i enkelt- og gruppeinterviews med 35 personer: Fem børn, fem plejeforældre, fem forældre og 20 medarbejdere (sagsbehandlere og tilsynsførende). Derudover indgår deltagerobservation fra hjemmebesøg.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Line Klyvoe
Årstal
2011
Udgiver
Socialforvaltningen, Københavns Kommune, 152 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Betydningen af anbringelsestype for anbragte børns skoleresultater

VIVE 2021
Undersøgelser og evalueringer;

Afsluttende evaluering af projekt Forstærkede plejefamilier i Københavns Kommune

Center for Familiepleje, 76 sider 2015
Forskning;

Børn og unge anbragt i slægten - en sammenligning af slægtsanbringelse og anbringelser i traditionel familiepleje

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 172 sider 2009
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank