Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Effekter

Evaluering af KABU-delprojekter – Hovedrapport

Erfaringer fra 56 projekter om kvalitet i anbringelsen af børn og unge

Indhold

Dette er en evaluering af de 56 delprojekter, som har fået støtte under Socialministeriets projekt "Kvalitet i Anbringelsen af Børn og Unge" (KABU), der blev gennemført i perioden 2002-2005. Projekterne fokuserede på kvalitet og dokumentation i anbringelsesarbejdet med de socialt udsatte børn og unge. Projekterne skulle medvirke til afprøvning af nye arbejdsmetoder, til styrkelse af kvalitetsudviklingen i arbejdet med de anbragte børn og deres forældre samt til dokumentation og formidling af den gode praksis set i forhold til anbringelsesarbejdet.

Evalueringen har set på hvilke konklusioner og anbefalinger, der kan udledes af delprojekternes erfaringer i forhold til syv temaer:

  1. Anbragte børns skolegang
  2. Anbragte børns hverdagsliv
  3. Anbragte børns fritid
  4. Brobygning
  5. Tilsyn
  6. Samarbejde mellem barn - nærtstående - system/professionelle
  7. Slægtsanbringelse

Konklusion

Sammenfattende sætter erfaringerne i forhold til de syv temaer blandt andet fokus på:

  • At der i forhold til anbragte børns skolegang skal være en afklaring af opgavefordelingen mellem den socialpædagogiske del og undervisningsdelen
  • At der skal laves tiltag til at sikre overgangen fra intern til ekstern skole
  • At det kræver en øget metodebevidsthed og systematik for at sikre et kvalificeret hverdagsliv for det anbragte barn
  • At fritidsinteresser kan bruges til at vise barnets ressourcer og skabe selvtillid hos barnet/den unge
  • At det er vigtigt, at der skabes/fastholdes netværk udenfor anbringelsesstedet
  • At børn og deres nærtstående bør inddrages i alle aspekter af og beslutninger om anbringelsen
  • At bruge børnenes og forældrenes ressourcer og give dem reel medindflydelse
  • At der udvikles metoder til at sikre et kvalificeret tilsyn
  • At der er behov for at generere basal viden om slægtsanbringelser
  • At der bør udvikles en metodik/checkliste for arbejdet med anbringelser i slægten

Metode

Data om delprojekterne er blevet indsamlet gennem en spørgeskemaundersøgelse blandt projektlederne fra 53 af de 56 projekter. Derudover er syv delprojekter blevet udvalgt til en nærmere caseundersøgelse. Caseundersøgelsen blev gennemført som besøg hos de deltagende institutioner. Her blev der gennemført individuelle og/eller fokusgruppeinterview med blandt andet projektlederen.
Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • COWI
  • Jysk Center for Videregående Uddannelse
Årstal
2005
Udgiver
Styrelsen for Social Service, 68 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Evaluering af KABU-delprojekter – Hovedrapport

Styrelsen for Social Service, 68 sider 2005
Undersøgelser og evalueringer;

Kommunernes tilsyn med anbringelsessteder og anbragte børn og unge

Ankestyrelsen 2012
Lærebøger og værktøjer;

Tilsyn – til barnets bedste

UFC Børn og Unge og KABU, Socialministeriets kvalitetsprojekt 2002-2005 2005
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank