Kommunerne på banen - Udfordringer og potentialer i kommunernes arbejde med helhedsplaner
Landets udsatte boligområder er kendetegnet ved, at en stor andel af borgerne er uden beskæftigelse, og at beboerne har flere sociale og sundhedsmæssige problemer end resten af kommunernes borgere, hvilket betyder, at kommunerne har mange udgifter til sociale ydelser i de udsatte boligområder. I arbejdet med at løse disse sociale udfordringer har kommunerne forskellige handlemuligheder. En af disse handlemuligheder er arbejdet med helhedsplaner.
Indhold
Denne rapport stiller skarpt på kommunernes arbejde med helhedsplaner, der har boligsocialt indhold.
Rapporten belyser, hvilket udbytte kommunerne kan opnå ved at indgå i samarbejde med boligorganisationer og helhedsplaner om at løfte de udsatte områder, og i rapporten gives der bud på, hvordan samarbejdet kan optimeres, så det størst mulige udbytte opnås.
Konklusion
Undersøgelsen viser blandt andet, at:
- Et samarbejde mellem medarbejdere ansat i kommunen og i helhedsplanen kan bidrage til fælles opgaveløsning, hvor organisationernes forskellige rammebetingelser samt styrker og kompetencer kombineres, så der skabes synergi i indsatsen for udsatte borgere.
- Kommunalt ansatte medarbejdere, der indgår i helhedsplanens udførende arbejde, kan også bidrage til udvikling samt forankring af nye brugbare metoder og aktiviteter i den kommunale kernedrift. Sidst, men ikke mindst, kan et godt samarbejde med helhedsplaner også give kommunerne inspiration til en mere tværfaglig opgaveløsning i arbejdet med udsatte borgere.
- Samarbejdet mellem kommunen og boligorganisationer om helhedsplaner kan være udfordrende. Udfordringerne i samarbejdet opstår til dels, når parterne oplever, at den anden ikke prioriterer samarbejdet. Forskellige rammebetingelser og organisationsmålsætninger samt ofte også forskellige tilgange til arbejdet med udsatte borgere, er nogle af årsagerne til, at partnerne oplever, at samarbejdet udfordres, og at den anden part ikke prioriterer opgaven.
- Tillid er et fundament i det gode samarbejde mellem såvel kommune og boligorganisation som helhedsplan. Tillid udgør fundamentet for vidensdeling og skabelsen af merværdi ved, at alle samarbejdsparter bidrager med gode idéer og ressourcer. Det sker ved, at den enkelte bliver stærkere og bedre til at løse egne opgaver gennem det fællesskab, han bidrager til.
Metode
Rapporten er baseret på kvalitative interviews i udvalgte kommuner, en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt alle kommuner med helhedsplaner med boligsocialt indhold, en række interviews med udvalgte eksperter og praktikere samt en workshop med boligsocialt ansvarlige kommunale medarbejdere.