Åben anonym rådgivning til voldsudsatte kvinder - Evalueringsrapport
Omkring 29.000 kvinder rammes hvert år af fysisk vold fra en partner. Dog har de voldsudsatte kvinder kun cirka 2.000 ophold på kvindekrisecentre årligt, og det er derfor kun en begrænset andel af de voldsudsatte kvinder, der modtager den hjælp, som tilbydes på kvindekrisecentrene. For at nå den store gruppe af kvinder, der udsættes for vold, men ikke søger hjælp på landets krisecentre, blev Projektet ”Åben anonym rådgivning til voldsudsatte kvinder” iværksat.
Indhold
Du kan i denne rapport læse en evaluering af projektet "Åben anonym rådgivning". Projektet forløb fra februar 2012 til januar 2014 og blev varetaget af Mødrehjælpen og Landsorganisation af Kvindekrisecentre (LOKK). Rådgivningen blev primært tilbudt voldsudsatte kvinder og sekundært fagpersoner og pårørende til voldsudsatte kvinder og bestod af to tilbud - henholdsvis en telefonisk hotline og e-brevkasse samt ambulant personlig rådgivning med mulighed for tre samtaler.
Formålet med evalueringen af projektet er at:
- Afdække om tilbuddene har opnået kontakt til den ønskede målgruppe og i det ønskede omfang.
- Beskrive de kvinder, der har modtaget hjælp gennem tilbuddet ud fra sociodemografiske data og data om voldens karakter.
- Fremlægge erfaringerne fra driften af tilbuddene.
- Dokumentere, hvilke emner kvinderne ønsker rådgivning om, og hvilke tilbud de skal henvises til.
Konklusion
Evalueringen viser, at:
- Hotlinen og e-brevkassen tilsammen modtog 3.590 henvendelser og opnåede derved niveauet for det ønskede antal henvendelser. I den ambulante rådgivning modtog 151 personer rådgivning i de 19 måneder, den ambulante rådgivning var åben. Målet blev således ikke opnået i dette tilbud, da målet inden projektstart var, at den ambulante rådgivning skulle yde rådgivning til 600 personer. Årsagen til, at netop dette mål ikke er nået kan, ifølge LOKK og Mødrehjælpen, skyldes, at målgruppen skal eksponeres for et nyt tilbud længere tid end forventet, før de tager kendskab. Desuden tager det længere tid end forventet at udbrede kendskabet til rådgivningen blandt fagfolk. Herudover kan placeringen af lokalerne på en ny adresse have haft stor betydning, da den ambulante rådgivning ikke kunne få udbytte af LOKK og Mødrehjælpens brand, som ellers er et kendt brand blandt fagfolk og de voldsudsatte kvinder.
- Projektet formår at få kontakt til den ønskede målgruppe, da de kvinder, der har modtaget samtaler i den ambulante rådgivning, fremstår mere ressourcestærke end de kvinder, der har haft ophold på krisecenter. Kvinderne i den ambulante rådgivning har et højere uddannelsesniveau og flere er i beskæftigelse.
- Volden er det primære emne, som kvinderne ønsker rådgivning om - både ved den første, anden og tredje samtale. Ved den første samtale er det derudover emnerne "overblik i kaos", "samlivsophævelse", "børns trivsel" og "samvær", som en stor andel af kvinderne ønsker rådgivning om. Ved den anden samtale ses nogenlunde samme mønster. Der er dog en lidt større andel, der ønsker rådgivning om bolig sammenlignet med andelen ved første samtale. Ved den tredje samtale er der enkelte afvigelser i mønstret. Der er en tilsvarende andel, der ønsker rådgivning om samlivsophævelse ved tredje samtale som ved første samtale, men andelen der ønsker rådgivning om parforhold, er størst ved tredje samtale.
Metode
Evalueringen er baseret på:
- Et henvendelsesskema for den telefoniske hotline, e-brevkassen samt telefoniske henvendelsesskemaer til det ambulante rådgivningstilbud.
- Et spørgeskema til samtlige kvinder, der modtager samtaler i den ambulante rådgivning.
- Syv statusnotater og andet skriftligt materiale om tilbuddene og erfaringer fra projektfasen udarbejdet af LOKK og Mødrehjælpen under og efter projektfasen.