Når udsatte borgere møder velfærdssystemet - Omfang, udgifter og dilemmaer
I dette hæfte er resultaterne af en større undersøgelse om udsatte borgeres kontakt med velfærdssystemet sammenfattet. Undersøgelsen fokuserer særligt på omfanget, udgifterne og dilemmaerne, der er forbundet med mødet mellem udsatte borgere og velfærdssystemet
Indhold
Undersøgelsen sætter fokus på følgende centrale spørgsmål:
- Hvad sker der i disse mange møder mellem de udsatte borgere og velfærdssystemet?
- Hvad koster omsorgen for de mest udsatte på tværs af sektorerne, og hvilke udfordringer giver det, når forskellige institutioner og faggrupper skal arbejde sammen for at støtte borgeren til et bedre liv?
- Hvor er mulighederne for at styrke indsatserne til gavn for både borgerne og samfundsøkonomien?
Konklusion
I det følgende bliver et udsnit af undersøgelsens konklusioner præsenteret:
- I mødet med velfærdssystemet oplever udsatte borgere at tilbuddene ikke hænger sammen, hvilket gør det vanskeligt at levere en koordineret indsats til borgeren. Derudover er det kun hver 5. af de mest udsatte borgere, som modtager sociale tilbud.
- I Danmark benyttes velfærdssystemet i højere grad af udsatte borgere, hvilket årligt koster omkring 41 mia. kroner på tværs af sektorer, herunder bl.a. socialområdet, sundhedsvæsenet og fængselsområdet.
- Undersøgelsen viser også, at den geografiske ulighed er blevet større i løbet af de seneste 10 år, og at socialt udsathed er ulige fordelt mellem landets kommuner.
Metode
Undersøgelsen er baseret på både kvantitative og kvalitative data. Undersøgelsens kvantitative del hviler på analyser af registerdata fra bl.a. Danmarks Statistik og Sundhedsdatastyrelsen. Disse analyser omhandler alle 18-79 årige danskeres brug af velfærdsydelser. Undersøgelsens kvalitative del hviler på analyser af interviews med omtrent 100 personer, hvoraf 25 personer er klassificerede som værende socialt udsatte og 75 personer er ansatte, ledere og eksperter fra institutioner og organisationer, der beskæftiger sig med socialt udsathed.