Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Social udsathed

Faderskab efter samlivsbrud

I dette antropologiske studie kan du læse om fædres udfordringer ved skilsmisser, både i forhold til forældremyndighed og selvopfattelser.

Indhold

Dette er et antropologisk studie foretaget blandt fædre, der har gennemgået et samlivsbrud. Formålet med specialet er at belyse faderens rolle i og efter skilsmisse, da hovedparten af forskning på området centrerer sig om enten moderens rolle eller barnets behov.

Specialet er delt op i følgende syv afsnit:

  1. Indledning
  2. Geografi og felten
    En beskrivelse af felten og metoder, positionering og interviewformer
  3. Kulturhistoriske perspektiver
    Ændringerne af faderskabet gennem tid
  4. At være far
    Selvforståelser og -opfattelser før og efter skilsmisse
  5. Mødet med det offentlige
    Skilsmisseproblematikken, konflikt mellem forældre og mellem forældre og myndigheder
  6. Det reducerende samvær
    Fællesskaber, fædre er udelukket fra
  7. Konklusion

Centralt i specialet er blandt andet fænomenet forældreskab, faderrollen, myndigheder og forholdet mellem privat og offentligt. Specialet tager udgangspunkt i fædrenes personlige oplevelser i forbindelse med samlivsbrud. Desuden kritiseres den såkaldte ”modermyte”, der er opstået i det 20. århundrede, særligt med Freuds teorier, hvor moderen fremstilles som den primære omsorgsperson, mens faderen er den mere fraværende.

Konklusion

Specialet konkluderer, at den ligestillingsideologi, der ofte findes i parforholdet, går i opløsning ved brud, hvorfor det ofte er moderen, der får forældremyndigheden, hvis altså ikke den deles.

Når ligestillingsideologien opløses, forhindres faderen i at tage del i nogle aspekter af barnets liv, og samværet med barnet bliver mindre. Dette spiller også ind i forhold til barsel, hvor Carlsen argumenterer for, at faderen står mellem ”modermyten” og arbejdsmarkedet og får ikke de samme muligheder for barselsorlov som moderen.

Metode

Specialet er et antropologisk studie, der tager udgangspunkt i deltagerobservation, fænomenologi (studie af menneskets erfaringer) og teori om tværkulturelle studier.

Forskning
Forfatter
  • Johnny Carlsen
Årstal
2007
Udgiver
Københavns Universitet, 123 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Fædreindsatser

CFBU - Center for Boligsocial Udvikling, 53 sider 2016

Børn i komplekse skilsmisser – En kvalitativ undersøgelse af børns oplevelse af komplekse skilsmisser

Børns Vilkår, 23 sider 2016

Skilsmissebørn med etnisk minoritetsbaggrund

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 259 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank