Faderskab efter samlivsbrud
I dette antropologiske studie kan du læse om fædres udfordringer ved skilsmisser, både i forhold til forældremyndighed og selvopfattelser.
Indhold
Dette er et antropologisk studie foretaget blandt fædre, der har gennemgået et samlivsbrud. Formålet med specialet er at belyse faderens rolle i og efter skilsmisse, da hovedparten af forskning på området centrerer sig om enten moderens rolle eller barnets behov.
Specialet er delt op i følgende syv afsnit:
- Indledning
- Geografi og felten
En beskrivelse af felten og metoder, positionering og interviewformer - Kulturhistoriske perspektiver
Ændringerne af faderskabet gennem tid - At være far
Selvforståelser og -opfattelser før og efter skilsmisse - Mødet med det offentlige
Skilsmisseproblematikken, konflikt mellem forældre og mellem forældre og myndigheder - Det reducerende samvær
Fællesskaber, fædre er udelukket fra - Konklusion
Centralt i specialet er blandt andet fænomenet forældreskab, faderrollen, myndigheder og forholdet mellem privat og offentligt. Specialet tager udgangspunkt i fædrenes personlige oplevelser i forbindelse med samlivsbrud. Desuden kritiseres den såkaldte ”modermyte”, der er opstået i det 20. århundrede, særligt med Freuds teorier, hvor moderen fremstilles som den primære omsorgsperson, mens faderen er den mere fraværende.
Konklusion
Specialet konkluderer, at den ligestillingsideologi, der ofte findes i parforholdet, går i opløsning ved brud, hvorfor det ofte er moderen, der får forældremyndigheden, hvis altså ikke den deles.
Når ligestillingsideologien opløses, forhindres faderen i at tage del i nogle aspekter af barnets liv, og samværet med barnet bliver mindre. Dette spiller også ind i forhold til barsel, hvor Carlsen argumenterer for, at faderen står mellem ”modermyten” og arbejdsmarkedet og får ikke de samme muligheder for barselsorlov som moderen.
Metode
Specialet er et antropologisk studie, der tager udgangspunkt i deltagerobservation, fænomenologi (studie af menneskets erfaringer) og teori om tværkulturelle studier.