Erfaringer fra satspuljen om børns trivsel 2010-2013 - Hvad lærte vi?
Denne rapport indeholder en bred vifte af udtalelser fra forældre, instruktører samt projektledere, som har medvirket i to projekter med fokus på forældreuddannelse og forældres samspil med deres børn i alderen 2-5 år. Få et interessant indblik i, hvordan det opleves af de forskellige parter at være medvirkende i de to projekter.
Indhold
Siden 2011 har 14 kommuner bidraget til at skabe ny viden om tidligt forebyggende tværfaglige indsatser for børn og deres forældre. Dette er foregået på baggrund af satspuljen ”Børns trivsel i udsatte familier med overvægt eller andre sundhedsrisici”, gennem to modelprojekter: ”En god start – sammen” og ”ICDP Sund”.
Satspuljen udløb ved udgangen af 2014. I den nærværende rapport fra Sundhedsstyrelsen præsenteres et udsnit af den erfaring og læring, som samlet set har fundet sted i ”Børns trivsel i udsatte familier med overvægt eller andre sundhedsrisici”, også kaldet ”Børns trivsel”.
I projektet ”En god start – sammen” har de 14 kommuner arbejdet med forældreuddannelse. I ”ICDP Sund” har kommunernes arbejde fokuseret på forældrenes samspil med deres 2-5-årige børn. Begge projekter fokuserer på tidlig forebyggende indsats. Sundhedsstyrelsen havde ikke på forhånd nogle kriterier for hvilke familier, der kunne deltage i de to projekter. Hvis blot forældre henvendte sig med et ønske om deltagelse - eller behov for vejledning - blev de tilbudt at deltage i et forløb. Der er i begge modelprojekter arbejdet med udviklingen af tværfagligt og tværsektionelt samarbejde.
I rapporten beskrives det læringsbegreb og læringsperspektiv, som har udgjort udgangspunktet for kommunernes udviklingsarbejde. En række erfaringer med de to ovenfor beskrevne modelprojekter formidles i denne rapport ved at præsentere forskellige fortællinger om, hvordan henholdsvis den enkelte forælder såvel som den sundhedsprofessionelle har oplevet det at deltage i – eller drive projektet. Ved inddragelsen af de medvirkendes fortællinger sættes der yderligere et fokus på, hvilken virkning de involverede parter har oplevet, at modelprojekterne har haft. På denne måde ønsker Sundhedsstyrelsen at afspejle personlige perspektiver, erfaringer og indtryk, som er opstået i løbet af de to modelprojekter. Denne tilgang er casebaseret og tager afsæt i narrativ teori. Gennem inddragelsen af de forskellige medvirkendes fortællinger skabes der, ifølge forfatterne til rapporten, viden om, hvordan det har været at deltage, som er sameksisterende og alligevel modsigende og krydsende. Den mening, som disse fortællinger udtrykker, sammenflettes og resumeres i rapporten.
- Kapitel 1 er rapportens indledning.
- I kapitel 2 beskrives de to modelprojekter herunder projektets organisering, læringsudbytte, projekternes læringstilgang med videre.
- I kapitel 3 beskrives kort de gruppeinterviews, hvorigennem nogle forældre har udtalt sig om deres erfaringer med deltagelse i de to modelprojekter.
- I kapitel 4 gives der stemme til forældre, som har deltaget i ”ICDP – Sund”, hvor en lang række uddrag fra interviews med forældre inddrages i dette henseende. Det samme gælder for kapitel 5, hvor udtalelser fra forældre, som har deltaget i ”En god start – sammen”, udgør kapitlets indhold.
- Kapitel 6 indeholder projektledernes fortællinger - også i dette kapitel udgjort af en lang række uddrag fra interviews.
- I kapitel 7 kan du læse udtalelser fra et gruppeinterview med Sundhedsplejen i en kommune og kapitel 8 indeholder en jordemoders fortælling.
- Kapitel 9 består af læringspointer fra de to modelprojekter samt en fremtidsperspektivering.
Konklusion
Rapporten har ikke en konkret konklusion, men munder som beskrevet ovenfor ud i et kapitel, som beskriver læringspointer og fremtidsperspektiver udledt af de forskellige parters fortællinger.
Blandt andet understreges det, at projekter som disse to modelprojekter kræver pragmatik, kreativitet og passion. Der hører en høj grad af tværfaglighed med til udførelsen af projekterne, og det kan være udfordrende og krævende. Det er vigtigt, at de forskellige faggrupper giver plads til hinanden, for at kunne finde deres egne pladser i dette samarbejde. En anden læringspointe er, at det er betydningsfuldt for barn såvel som både mødre og fædre at blive inddraget ligeværdigt og selvfølgeligt i projekterne. Yderligere understreges det, at forældreskab kan hjælpes på vej af de professionelle, da det ikke nødvendigvis kommer intuitivt hos alle.
Rapportens sidste kapitel indeholder dybdegående beskrivelser af flere læringspointer samt perspektiver, ud over de udvalgte læringspointer, som er nævnt ovenfor.
Metode
Det metodiske grundlag for beskrivelserne af forskellige medvirkende i de to modelprojekters erfaringer udgøres af en række kvalitative interviews.