Brugerundersøgelsen 2015 - Holdninger og vurderinger blandt beboere på Kriminalforsorgens pensioner
I denne rapport kan du dykke ned i 136 beboeres vurdering af Kriminalforsorgens pensioner. Svarene er ikke analyseret i rapporten, men gengives ved inddragelsen af tabeller over resultaterne af beboernes svar.
Indhold
Som led i Kriminalforsorgens årlige brugerundersøgelse, undersøges beboerne på Kriminalforsorgens pensioners holdninger til disse.
Den viden, som brugerundersøgelsen biddrager med, kan anvendes både på et centralt og et lokalt plan. Centralt kan brugernes besvarelser anvendes til at belyse særlige forhold på en specifik pension, herunder deres forhold til andre beboere og til personalet samt deres holdninger til, hvordan de inddrages i handleplansarbejdet. På et mere lokalt plan kan besvarelserne anvendes til at identificere områder, hvor det sociale og pædagogfaglige arbejde kan optimeres og i højere grad rettes mod beboernes behov.
Undersøgelsen sætter især fokus på oplevelsen af sammenhæng i klientforløb.
Rapporten omfatter samtlige af Kriminalforsorgens pensioner. Det er en beskrivende delrapport, som gengiver beboernes svar.
Rapporten berører følgende områder med afsæt i beboernes besvarelser:
- Den første tid på pensionen: størstedelen af beboerne er positive, når de bedømmer den første tid på pensionen. Der er blevet spurgt ind til personalets imødekommenhed og hvorvidt beboerne syntes, at de fik deres behov stillet for nødvendige oplysninger. Beboerne er i høj grad positive i deres vurderinger af personalernes imødekommenhed og vurderer, at oplysninger har været tilstrækkelige.
- Beskæftigelse og fritid under opholdet: beboernes mulighed for beskæftigelser er et vigtigt forhold, påpeges det. Et gennemgående mønster på tværs af Kriminalforsorgens pensioner viser, at beboerne gennemgående er positive overfor opfyldelse af deres beskæftigelsesønsker. Derudover angiver et flertal af beboerne, at deres ønsker for uddannelse også opfyldes. Et stort antal af beboerne angiver, at det, at de beskæftiger sig, er meningsfuldt for dem.
- Indretning og faciliteter på pensionen: gennemgående er beboerne tilfredse med pensionernes indretning og faciliteter, herunder beboernes værelser, fælles opholdsrum, bad- og toiletforhold samt udendørsarealer. Der viser sig dog variation fra pension til pension.
- Forholdet til de andre beboere: 83 % af beboerne er tilfredse med måden, beboerne taler til hinanden på. 65 % af beboerne oplever at modtage hjælp fra de andre beboere, når de har behov for dette. 79 % af beboerne angiver, at de generelt har en god kontakt til de andre beboere.
- Forholdet til personalet: 90 % af beboerne angiver, at de har en god kontakt til deres kontaktperson. Næsten samtlige personer angiver, at de har en god kontakt til personalet.
- Tryghed: det er vigtigt, at beboeren føler sig tryg på pensionen, da dette har en stor indflydelse på, om beboerne synes om at opholde sig på stedet. Der er i spørgeskemaerne blevet spurgt ind til, hvorvidt beboerne føler sig trygge på henholdsvis deres værelser, i det fælles opholdsrum, på fælles undendørsarealer og generelt på pensionen. Der viser sig i beboernes svar i høj grad en generel følelse af tryghed på pensionerne.
- Rettigheder og inddragelse: det forklares, at rettigheder og inddragelse er en samlebetegnelse for beboernes opfattelse af deres rolle i blandt andet sagsbehandlingsarbejdet på pensionen. 80 % af beboerne svarer, at de 'i høj grad' eller 'i nogen grad' modtager vigtige informationer med indflydelse på deres hverdag. 89 % af beboerne føler, at personalet lytter til deres meninger.
- Den generelle tilfredshed: når beboerne spørges til, hvorvidt de generelt er tilfredse med forholdene på pensionerne, svarer 98 %, at de er 'meget tilfredse'.
Hvert afsnit indeholder tabeller, hvorved læseren kan danne sig et overblik over svarfordelingen.
Konklusion
Under hvert af de ovenfornævnte områder beskrives resultaterne fra undersøgelsen dybdegående illustreret af tabeller.
Der foretages i undersøgelsen ingen analyse af resultaterne, disse gengives blot.
Personalet på hver pension opfordres til selv at vurdere beboernes svar og afgøre, hvad der skal følges op på. Personalet opfordres yderligere til eventuelt at inddrage beboerne i en sådan proces.
Metode
Som afsæt for denne rapport har Kriminalforsorgen udarbejdet en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse, hvor 136 beboere på pensionerne har besvaret spørgeskemaerne. Dette svarer til en svarprocent på 88 for alle pensionerne.