Brugerindflydelse og selvbestemmelse i det pædagogiske arbejde
I dette undervisningsmateriale kan du blive klogere på, hvordan brugerindflydelse og medbestemmelse kan styrkes i pædagogisk arbejde på det sociale område.
Indhold
”TÆNK HVIS
… du ikke kunne bestemme, om du ville sove sammen med din kæreste i nat
… du ikke kunne bestemme, hvilken uddannelse du ville tage
… du ikke kunne bestemme, hvad du ville spise til aftensmad i aften
… du ikke kunne bestemme, hvornår og af hvem du fik besøg hjemme hos dig selv
… du ikke kunne bestemme, om du ville søge nyt arbejde”
Sådan indledes dette undervisningsmateriale, der er rettet mod studerende på pædagoguddannelsen og socialpædagoger på videregående uddannelser, der arbejder med voksne mennesker på det sociale område.
Brugerindflydelse og medbestemmelse er de centrale begreber i undervisningsmaterialet, der er bygget op omkring følgende tre dele:
- Juridisk og praksisorienteret viden
- Cases og refleksionsøvelser
- Eksempler på, hvordan sociale tilbud arbejder med brugerindflydelse i praksis
Undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i arbejdet med borgernes rettigheder, konkrete cases fra praksis og den offentlige omsorgspligt jf. serviceloven samt loven om brugerindflydelse. Materialet er suppleret med refleksionsøvelser, der inspirerer til at overføre teori og lovgivning til social praksis.
Materialet giver desuden nogle konkrete øvelser og metoder til at implementere forslagene. Herunder introduceres forslag som workshops, hvor brugerne inddrages i beslutninger samt et eksempel, hvor brugerne på et botilbud får tildelt matadorpenge i forbindelse med beslutninger om indkøb af møbler og andet til botilbuddet, hvilket gør dem kompetente i beslutningsprocessen.