Autisme og social isolation hos unge voksne - En kortlægning af god praksis og virksomme metoder
Unge voksne med autisme har ofte udfordringer med socialt samvær og interaktion med andre. Dette kan medføre, at de bliver socialt isoleret. I dette inspirationskatalog kan du læse om, hvilke metoder der kan være virksomme i arbejdet med at forebygge og afhjælpe social isolation hos unge voksne med autisme.
Indhold
I de seneste år har Socialstyrelsens nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO), oplevet en stigende efterspørgsel på rådgivning om borgere med autisme og problemer med social isolation. Henvendelserne kommer typisk fra fagfolk eller forældre, der er bekymrede for et ungt menneske. VISO har derfor bedt VIVE afdække den aktuelt bedste viden om, hvad der hjælper unge med autisme, der har isoleret sig socialt i problematisk grad.
Konklusion
VIVEs undersøgelse viser, at en tidlig og grundig udredning for autisme er helt central for at modvirke social isolation og forebygge eksempelvis skolevægring, som ofte er et af de første isolationstegn. Derudover er det vigtigt, at de unge i overgangen til voksenlivet ikke bliver mødt med urealistiske krav, som ikke tager højde for deres ressourcer og udfordringer.
Særligt tre afprøvede metoder optræder i flere studier, der er rettet mod unge voksne med autisme, som har problemer med social isolation eller relaterede problematikker som for eksempel social angst, social fobi eller ensomhed. Det drejer sig om kognitiv adfærdsterapi, social færdighedstræning og mindfulness, der overordnet set kan være virksomme til at reducere angst- og depressionssymptomer og styrker kommunikationsevnerne. De tre metoder, deres formål, målgruppe og virkning er uddybet i inspirationskataloget.
Metode
Kataloget bygger på en undersøgelse af 10 VISO-rådgivningsforløb, interview med fagfolk, forældre og unge samt en søgning i den internationale forskningslitteratur efter studier af virksomme metoder på området, hvor i alt 15 relevante studier blev identificeret.