Sammenhæng i indsatsen for mennesker med psykiske lidelser
Hvordan oplever mennesker med psykiske lidelser kontakten og indsatsen fra det offentlige? Kan der skabes bedre sammenhæng i behandling og rehabilitering? Bliv klogere på borgernes oplevelser af sammenhæng i denne rapport.
Indhold
Analysen tager udgangspunkt i 15 udvalgte borgere over 21 år og deres pårørende. Centralt i analysen er to forskellige tilgange til at skabe sammenhæng i indsatsen for mennesker med psykiske lidelser – henholdsvis ”sammenhæng i systemet” og ”sammenhæng omkring borgeren”. Dertil kommer fem centrale faktorer for sammenhæng: tværgående samarbejde, faglighed og kompetencer, kommunikation, organisering og rammer, samt borgerinddragelse.
Sammenhæng i systemet som tilgang er for eksempel tværsektorielt arbejde, hvor sammenhæng omkring borgeren i højere grad består af indsatser, der er bygget op omkring det enkelte borgerforløb, for eksempel i form af en koordinatorfunktion. Disse to tilgange udelukker ikke nødvendigvis hinanden, men i denne analyse figurerer de som to forskellige tilgange.
Rapportens analyse er delt op i følgende fire kapitler:
Første kapitel omhandler formål og baggrund med analysen
Andet kapitel er en analyse af 15 borgeres personcases, hvor antallet af kontakter og indsatser illustreres for hver af de 15 borgere. Dette kapitel fungerer desuden som baggrund for tredje kapitel.
I tredje kapitel analyseres borgernes oplevelser af sammenhæng. Her er de centrale temaer, hvordan der skabes sammenhæng i et forløb ifølge borgerne, samt hvad, borgerne oplever som vigtigt i behandlingen og rehabiliteringen af psykiske lidelser.
Fjerde kapitel indeholder en analyse af evalueringer af 16 udvalgte sammenhængsprojekter, som er igangsat eller gennemført på psykiatriområdet siden år 2009. Her skelnes der mellem de to ovennævnte tilgange: sammenhæng i systemet og sammenhæng omkring borgeren.
Konklusion
Rapporten konkluderer, at de borgere, der indgår i analyserne har mange kontakter og indsatser i det offentlige system, hvilket skaber en stor grad af kompleksitet. Derfor er der stadig brug for justeringer, hvis borgerne skal opleve bedre sammenhæng i indsatserne. Analysen peger i den forbindelse på betydningen af få, stabile kontakter omkring borgerene og fordelen ved at undgå brudte forløb i forbindelse med sektorovergange og tværfaglige indsatser.
Metode
Analysen er lavet ud fra 15 udvalgte borgere med psykiske lidelsers oplevelser af sammenhæng. Disse oplevelser er hentet gennem kvalitative interviews med borgerne. Desuden er borgernes registerdata og sagsdokumenter blevet anvendt i analysen, for at give et større indblik i borgernes situation.