Patientuddannelse i hverdagsliv
I denne ph.d.-afhandling kan du læse om patientuddannelser for mennesker, som er depressionsdiagnosticerede. Undersøgelsen fokuserer på patienternes livsførelse, læreprocesser samt deltagelse i patientuddannelsesgrupper og i hverdagssammenhænge uden for patientuddannelsen.
Indhold
Forfatteren har forsket i sammenspillet mellem patientuddannelse og andre handlesammenhænge i hverdagslivet. Hun har i denne sammenhæng fokuseret på, hvordan dette samspil får betydning for de læreprocesser, som opstår. Formålet med undersøgelsen er at skabe viden om læreprocesser, der kan bidrage til udvikling og diskussion af patientuddannelse rettet mod mennesker, der er blevet diagnosticeret med depression. På patientuddannelserne underviser sygeplejersker.
Afhandlingens hovedforskningsspørgsmål lyder som følger:
Hvordan har depressionsdiagnosticerede personers livsførelse betydning for de læreprocesser, der opstår i samspillet mellem deltagelse i en patientuddannelsesgruppe og deltagelse i andre sammenhænge i deres samlede hverdagsliv?
Forfatteren anlægger tre forskellige vinkler på hovedforskningsspørgsmålet, hvor en række forskningsspørgsmål knyttes til hver af de tre vinkler.
Med den første vinkel fokuserer forfatteren på patientuddannelsesgruppen som en handlesammenhæng i deltagernes livsførelse. I dette henseende undersøger hun blandt andet, hvordan gruppen og mødet med medkursisterne giver mening, betragtet fra patienternes førstepersonsperspektiv.
Den anden vinkel beskæftiger sig med ’Det sociales’ betydning i forhold til ’at passe sig selv’ og deltagernes andre anliggender i deres samlede livsførelse. Ved undersøgelsen af denne vinkel undersøger forfatteren blandt andet, hvad det er for betydningsfulde handlesammenhænge og anliggender patienterne lægger vægt på i deres aktuelle livssituation og i måden, de fører deres hverdagsliv på.
Den tredje vinkel omhandler patienternes kampe med at udøve ’egenomsorg’ i den daglige livsførelse hertil. I denne vinkel fokuserer forfatteren således på, hvordan det at følge anbefalingerne fra patientuddannelseskurset kan skabe nye dilemmaer og konflikter i den daglige livsførelse, relateret til hovedpersonernes sociale selvforståelse.
Konklusion
Et udvalg af forfatterens fund og konklusioner:
I henhold til patienternes læreprocesser finder forfatteren ud af, at de læreprocesser, som foregår hos patienter, som deltager i patientuddannelser, som retter sig mod en psykisk lidelse som depression som en fremmedbestemt betingelse, har mange ligheder med de læreprocesser, som patienter med somatiske lidelser oplever ved deltagelsen i de patientuddannelser, som retter sig mod denne slags lidelser.
Forfatteren påpeger, at denne viden blandt andet kan bidrage til, at der bliver stillet spørgsmål til den gængse forståelse, at det mest er mennesker med psykiske lidelser, der er tabuiserede i samfundet, som oplever at andre mennesker, som de omgås i deres hverdagsliv, ikke forstår dem.
Derudover finder forfatteren ud af, at deltagerne i en patientuddannelsesgruppe ikke nødvendigvis kommer af de samme grunde, som de grunde de professionelle forestiller sig, der er til gruppen. Der viser sig at være mange forskellige anliggender på spil både blandt kursisterne og de professionelle. Dette kan være konfliktskabende og det er derfor en pædagogisk og didaktisk udfordring at være underviser.
Derudover påpeger forfatteren, at det kan være en udfordring for kursisterne, at der er fokus på lystbetonede aktiviteter, da det kan være en krævende læreproces, særligt i og med at depressionen kan betyde, at de ikke har den energi, der skal til og ikke føler lysten til den nye livsførelse.
Metode
Undersøgelsen er designet som et kvalitativt instrumentelt casestudie med kritisk psykologisk praksisforskning som teoretisk tilgang.
Der er foretaget observationer af syv patientuddannelsesgrupper over syv måneder. Hvilket indbefatter i alt 25 sessioner med 41 forskningsdeltagere. Af de 41 forskningsdeltagere er der gennemført deltagerdrevne fotointerview med 16 hovedpersoner og opfølgende interview med 14 hovedpersoner.