Kvalitet i den kommunale indsats over for borgere med svære psykiske lidelser
Der påhviler det offentlige en vigtig og udfordrende opgave i at inkludere mennesker med psykiske lidelser. En metode til dette er Åben Dialog.
Indhold
Defactum har evalueret metodeafprøvningen Åben Dialog, som er blevet afprøvet i fem kommuner fra 2014-2016. Åben Dialog er en metode, hvor borgeren mødes som samarbejdspartner, der derved selv har indflydelse på forløbet. Samtidig inddrages borgerens private netværk også. Syv principper danner her grundlag for metoden: Hurtig hjælp, det sociale netværksperspektiv, fleksibilitet og mobilitet, ansvar, psykologisk kontinuitet, tolerance for usikkerhed og dialog.
I rapporten kan du bl.a. læse om følgende:
- Metodeafprøvningens rammer – hvordan klargøres brugen af metoden?
- Implementering – hvordan er implementeringen foregået i kommunerne?
- Fokuspunkter for implementering og forankring – hvad gik godt, og hvilke overvejelser bør man gøres sig i fremtidige indsatser.
Konklusion
94 borgere har i gennemsnit oplevet en lille positiv udvikling i mental trivsel. Dog har 44 af disse oplevet en positiv udvikling, der er meget signifikant. Denne gruppe er ligeledes de borgere, som har det dårligste udgangspunkt ud fra målingskriterierne. 88 % af borgerne er tilfredse eller meget tilfredse med forløbene, hvilket interviews med borgere og deres private netværk understøtter.
Metode
94 borgere har udfyldt to forskellige spørgseskemaer før og efter Åben Dialog-forløbet. Heri bruges Mental Health Recovery Skalaen til at måle recovery samt WHO-5, der måler mental sundhed.