Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Psykiatri

Familier og ADHD-problematikker: Problemforståelser, handlingsstrategier og samarbejde

Du kan i denne rapport få indsigt i, hvilke udfordringer familier med ADHD-problematikker har samt hvordan indsatsen over for disse familier kan udvikles.

Indhold

Denne rapport er en delrapport ud af fire delrapporter under projektet "Den sociale indsats over for familier og voksne med ADHD – samfundsmæssige strategier og praktiske løsninger". 

I nærværende rapport sættes der fokus på familier og ADHD-problematikker. Rapporten undersøger, hvordan familierne forstår ADHD-problematikker, hvordan familierne håndterer de udfordringer, der knytter sig til diagnosen samt hvordan de oplever deres samarbejde med dele af velfærdssystemet. 

Rapporten tager således udgangspunkt i familiernes fortællinger, erfaringer og handlinger i dagligdagen, og det er altså familiernes egne perspektiver, der er i fokus.

Konklusion

Rapporten konkluderer, at familiernes fortællinger er præget af mange forskellige forståelser af ADHD-problematikker. Nogen begrunder ADHD-problematikker ud fra en medicinsk forståelse, mens andre forklarer problematikkerne ud fra sociale og kulturelle parametre. 

Rapporten konkluderer endvidere, at omverdenens blik er en belastning for mange mødre i deres daglige håndtering af ADHD-problematikker – for eksempel når de skal tage stilling til medicinering af deres børn. Er det i orden, eller er det mangel på forældrekompetence at medicinere sit barn? Uanset hvilket valg der træffes, findes der en kritisk diskurs i forhold til den enkeltes handling. 

Rapporten konkluderer på grund af familiernes fortællinger, at ADHD-problematikker er noget, som belaster alle aktører i og omkring familierne i betydelig grad, og familierne har altså brug for hjælp af forskellig art i forhold til deres ADHD-problematikker. En hjælp, der dog kan være svær at få, da familierne giver udtryk for, at de relevante samarbejdspartnere mangler den fornødne, relevante og differentierede viden om ADHD-problematikker for børn såvel som voksne. 

På baggrund af rapportens konklusioner gives der en række anbefalinger til, hvordan man kan forbedre indsatserne i familier med ADHD-problematikker. Her nævnes blandt andet:

  • Udvidet bostøtte
  • Former for aflastning
  • Familien som enhed skal styrkes
  • Skole-hjem-samarbejdet skal opkvalificeres

Metode

Rapporten bygger på observationer af fem familiers daglige liv, hvor én eller flere i familien har ADHD-problematikker samt observationer af udvalgte professionelle, som arbejder sammen med familierne. Afslutningsvist er der foretaget kvalitative interviews.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Maja Lundemark Andersen
Årstal
2013
Udgiver
Aalborg Universitet & KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 156 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

National ADHD handleplan - Pejlemærker, anbefalinger og indsatser på det sociale område

Socialstyrelsen, 100 sider 2013

ADHD i et socialt perspektiv

Videnscenter for Handicap, Hjælpemidler og Socialpsykiatri, 12 sider 2012

ADHD-foreningens håndbog for støttepersoner

ADHD-foreningen, 73 sider 2012
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank