Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Psykiatri

Fællesskabende idrætspædagogik og livskvalitet hos mennesker med autismespektrumforstyrrelse

For fagpersoner, der arbejder med mennesker med autismespektrumforstyrrelse, kan denne rapport om idrætspædagogik være til stor gavn og inspiration. Holdidræt kan bl.a. bidrage til at højne livskvaliteten hos brugerne og øge deres handlekompetencer.

Indhold

Denne rapport fra UCN (Professionshøjskolen University College Nordjylland)-forskning og udvikling, omhandler Projektet ”Fællesskabende idrætspædagogik og livskvalitet hos mennesker med autismespektrumforstyrrelse”.

Projektet bygger på en såkaldt socialpraktisk læringsforståelse, hvor man bevæger sig væk fra et ensidigt fokus på individet, og fokuserer i stedet på de fællesskaber og relationer, som er mulige i de sammenhænge, mennesker med autisme bevæger sig indenfor. Derfor stiller forskerne bag dette projekt skarpt på relationsdannelse, aktiv deltagelse og inklusion i fællesskaber omkring holdidræt på et autismecenter kaldet Nord-bo.

Projektets formål er at undersøge:

  • Hvordan normalt begavede mennesker med autismespektrumforstyrrelse (ASF) deltager i idrætslige fællesskaber samt hvorvidt livskvalitet fremmes på baggrund af inklusion i disse fællesskaber.
  • Hvorvidt fællesskaberne skaber mulighed for udvikling af gensidighed i socialt samspil og kommunikation, hvormed vanskeligheder forbundet med diagnosen overskrides.

Forskerne har udarbejdet en didaktisk model i samarbejde med personaler i idrætsundervisningen ved Nord-bo og beskriver derfra en pædagogisk tilgang, som rækker ind i undervisningen på pædagoguddannelsen ved UCN. Du kan finde modellen og beskrivelsen af denne på side 15-17.

Rapporten er bygget op omkring tre dele:

  • Del 1 er rapportens prolog. Denne første del indeholder bl.a. et resumé samt en præsentation af det metodiske - og det teoretiske udgangspunkt for projektet.  
  • Del 2 er rapportens analysedel. Denne del indeholder bl.a. en beskrivelse af de tre brugere og autismecentret, som indgår i undersøgelsen samt analyser af idrættens rolle, handlekompetencer, magt og livskvalitet. Til slut præsenteres en prototypisk model for didaktik.
  • Del 3 udgør rapportens epilog, som indeholder konklusion og fremtidige perspektiver.

Konklusion

Følgende er et mindre udpluk af undersøgelsens konklusioner:

  • Holdidræt for normalt begavede mennesker med ASF har en række gavnlige effekter forudsat rammerne og den pædagogiske indsats følger strukturerne, som modellen beskriver.
  • I observationerne foregår der en lang række sociale handlinger mellem brugerne, hvormed vanskeligheder, der er forbundet med de diagnostiske beskrivelser, overskrides.
  • Autisme ser ud til at være mere udtalt i nogle kontekster end i andre. I holdidrætten gøres sociale handlinger mulige, hvor fokus ikke er på brugernes kontaktvanskeligheder, men i stedet på det, der fremmer sociale succesoplevelser.

Metode

Der er lavet seks fokusgruppeinterview med både brugere og personale over en tre måneders periode. Der er også lavet observationer i idrætsundervisningen med videooptagelser i samme periode. Der har indgået tre brugere og tre personaler i fokusgruppeinterview, mens hele idrætsholdet – fire personaler og 18 brugere - har været genstand for observationer.

Forskning
Forfatter
  • Aske Glindvad Nørgård
Årstal
2016
Udgiver
UCN - Professionshøjskolen University College Nordjylland, Forskning og Udvikling, 21 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Idræt flytter grænser - For børn med autisme og ADHD

Handicapidrættens Videnscenter, 159 sider 2013

Autisme og Aspergers syndrom - En introduktion

Dansk Psykologisk Forlag, 124 sider 2014
Undersøgelser og evalueringer;

Børn med autisme og skolevægring

Socialstyrelsen, 34 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank