Evaluering af Kvalitetsudvikling af praksis gennem anvendelse af neuropædagogik i demensomsorgen
Denne publikation består af en evaluering af et projekt foretaget i Hjørring Kommune kaldet ”Kvalitetsudvikling af praksis gennem anvendelse af neuropædagogik i demensomsorgen”.
Indhold
Projektet er gennemført i perioden 1. januar 2008 til 31. december 2009. Formålet har været at understøtte og videreudvikle kvaliteten af demensomsorgen med fokus på den demensramtes livkvalitet. På et overordnet plan forventedes projektet at kunne understøtte og videreudvikle den samlede kvalitet af Hjørring Kommunes demensomsorg.
I projektet ville man indfri projektets mål gennem opkvalificering af medarbejdere, der samarbejder med personer med demens gennem 1) deltagelse i neuropædagogisk efteruddannelsesforløb og 2) gennem konsulentbistand ydet til demensboenheder i forbindelse med implementering og videreudvikling af praksis.
Følgende er evalueringsrapportens evalueringsspørgsmål:
- Er omsorgsgiverne blevet i stand til at tilrettelægge en neuropædagogisk praksis i forhold til personer med demens? Implementerer omsorgsgiverne nye arbejdsmetoder i demensomsorgen?
- Hvilken virkning har den neuropædagogiske intervention haft i forhold til udvikling/vedligeholdelse af livskvalitet hos personer med demens?
Konklusion
Evalueringen konkluderer først og fremmest, at omsorgsgiverne på de tre beboerenheder i Hjørring Kommune er blevet i stand til at tilrettelægge neuropædagogisk praksis. Blandt andet viser evalueringen, at personalets arbejde med teorien og den neuropædagogiske analyse, herunder livshistorier, har været en øjenåbner for medarbejderne.
Medarbejderne har udarbejdet handleplaner for borgerne, som tager udgangspunkt i en forståelse af det hele menneske. Ændringerne i medarbejdernes handlemåder har medført mere glade, afslappede, rolige og sociale borgere, som har fået øget livskvalitet.
Evalueringen peger yderligere på, at den neuropædagogiske interventionsform implementeres med størst gennemslagskraft, hvis:
- Flere medarbejdere fra samme afdeling deltager i uddannelsesforløbet sammen.
- Implementeringen prioriteres på et ledelsesmæssigt niveau, hvor der afsættes tid og rettes fokus mod denne, for eksempel gennem møder, hvor neuropædagogikken kan videreformidles til resten af personalegruppen.
- Der laves en fremadrettet plan for arbejdet med implementeringen, hvor arbejdsfordelingen er tydelig. Denne bør der kontinuerligt følges op på.
Evalueringen viser dertil, at det er centralt at få succeshistorierne med den neuropædagogiske interventionsform til at fylde i hverdagen, hvilket kan bidrage til at forstærke implementeringen.
Metode
Dataindsamling i forbindelse med evalueringen bygger både på kvalitative og kvantitative tilgange. Der er foretaget en række spørgeskemaundersøgelser samt flere kvalitative interviews i form af fokusgruppeinterviews. Dertil er der inddraget referater fra fem styregruppemøder.