Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Psykiatri

En samarbejdsaftales muligheder og begrænsninger i socialpsykiatrien

Fra 2007 til 2009 ønskede Aalborg Kommune at kvalificere brugen af samarbejdsaftaler i socialpsykiatrien. Evalueringen her tegner et billede af, hvilke udfordringer og muligheder der er med den nuværende praksis for indgåelse og operationalisering af aftalen mellem medarbejdere og brugere.

Indhold

I Aalborg Kommunes socialpsykiatri arbejdes der med samarbejdsaftaler mellem brugere og medarbejdere. Denne samarbejdsproces starter umiddelbart efter opstarten på et støtteforløb. Udgangspunktet for samarbejdsaftalen er bevillingen og brugerens behov. I praksis har det tidligere vist sig, at de positive forventninger til udarbejdelse af samarbejdsaftaler ikke opfyldes optimalt. Evalueringen er opdelt efter følgende temaer: Praksis omkring brugen af samarbejdsaftaler og samarbejdsaftalernes status. Disse temaer er opdelt i undertemaerne: Holdning, præsentation og tidsforbrug – ud fra projektets problemformulering.

Formålet med projektet er en kortlægning af den eksisterende praksis med en præsentation af de værdier og betydninger, der er i spil for den enkelte medarbejder i forbindelse med udfærdigelse af en SA. Formålet kan ses ud fra tre perspektiver:

  1. Ledelse - Undersøgelse af betingelserne for brugen af SA.
  2. Medarbejder - Støtte og læring i SA's muligheder og implementering.
  3. Bruger - Udvikling og vedligeholdelse af personlige kompetencer

Konklusion

Undersøgelsen viser, at der er et ønske og et behov for en ensartet og målrettet introduktion til brugen af samarbejdsaftalen til alle medarbejdere på bostøtteområdet. Der er ligeledes et ønske og behov for, at ledelsen tydeligt tilkendegiver, hvad rammerne er for samarbejdsaftalen: Hvad skal laves, og hvor er det muligt inden for definerede rammer, at den enkelte medarbejder har handle- og metodefrihed. Medarbejdergruppen tilkendegiver desuden et stort ønske om at have handlefrihed indenfor et defineret råderum. Medarbejdergruppen ønsker at ansvarliggøre brugerne i større omfang end nu. Dette samtidig med, at der sker en forventningsafklaring mellem bruger og medarbejder om, hvad der skal arbejdes med, og hvordan dette gøres.

Metode

Undersøgelsen bygger på observationsstudier, videointerview og kvalitative interview.

 

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • University College Nordjylland
Årstal
2009
Udgiver
Socialpsykiatrien Aalborg Kommune, 113 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Projekt Brugerinddragelse og Udvikling - En afrapportering

2001
Forskning;

Brugerinddragelse i rehabilitering - En kvalitativ undersøgelse af borgerens perspektiv.

Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet, 198 sider 2009
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Handleplaner og dokumentation – i brugerperspektiv

Semi-forlaget 2007
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank