Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Psykiatri

Bare skør-normal - En analyse af en brugerstøttepraksis i psykiatrien

"Solen stod højt på himlen den forårsdag i 2010, da jeg første gang mødte de 15 mennesker, som skulle medvirke i projektet. Femten mennesker med erfaring med psykisk lidelse - og som havde meldt sig til at være støttepersoner for andre mennesker, som aktuelt var blevet indlagt på en psykiatrisk afdeling".

Indhold

Sådan starter Birgitte Hansson sin afhandling, som har fokus på ideen og praksissen med anvendelse af brugerstøtte i psykiatrien. 

Begrebet brugerstøtte er baseret på tanken om, at mennesker, som har oplevet og gennemlevet en psykisk lidelse, kan tilbyde brugbar støtte, mod, håb og mentoring til andre, som er i en lignende situation. 

I denne afhandling er den grundlæggende tanke med brugerstøtte, at en brugerstøtte har andre erfaringer og kan tilbyde andre perspektiver end de professionelle. I afhandlingen stilles der spørgsmål til, om der, ud fra lære-processerne hos patienterne og brugerstøtterne, kan fremkomme ny viden om ressourcer og evner til nyorientering i livet hos psykisk lidende mennesker, og hvilke aspekter af brugerstøttepraksissen, der har betydning herfor? 

I afhandlingen tages der således ikke stilling til, om den enkelte "kommer sig" eller "kommer over det". I stedet undersøges det, om patienterne oplever nye forståelser, indsigter og får det bedre socialt, og i afhandlingen tales der således ikke om recoveryprocesser, men i stedet om læreprocesser som erfaringsdannelse. Afhandlingen undersøger desuden på hvilke måder en brugerstøttepraksis i psykiatrien kan betragtes som en alternativ og supplerende praksis.

Afhandlingens teoretiske grundlag er baseret på kritisk teori og den materialistiske socialisationsteori, som ikke lægger vægt på individet alene, men på socialisationen, og netop individets interaktion med den sociale verden er denne afhandlings fokus. 

Konklusion

Afhandlingen konkluderer blandt andet, at:

  • De forskellige sygdomsforståelser, som er på spil mellem personalet og patienterne bidrager til konflikter, som medfører, at udviklingspotentialet nedbrydes og lidelsen betragtes som et samarbejdsprojekt, der bryder sammen. Der skabes en struktur, som hindrer udviklingsbevægelser, der potentielt kunne skabe nye interaktionsformer. Konfliktsituationerne i den psykiatriske kontekst afspejler en situation med mangel på ressourcer, hvor der mangler personale, sengepladser og ressourcer til langvarige stabiliserende indlæggelser, som forudsætning for en god ambulant opfølgning. 
  • Stigmatiserings- og selvstigmatiseringsprocesser - som blandt andet skabes, når personalet på en psykiatrisk afdeling taler med patienterne om deres sygdom, og diagnosticeringen med skizofreni, depression eller anden psykisk sygdom, er det eneste på dagsordenen - medfører en risiko for, at den enkelte patient trækker sig fra social kontakt og anden aktiv deltagelse i samfundslivet eller direkte bliver ekskluderet fra deltagelse i samfundet.
  • I forhold til læringsperspektiver med brugerstøttepraksissen viser afhandlingen overordnet set, at sanselige læreprocesser spiller en afgørende rolle for at kunne begynde at erfare og forstå sin situation på andre måder. Praksissen med brugerstøtte åbner og skaber muligheder for sanselige erkendeformer, som tager udgangspunkt i menneskets konkrete og sanselige omverdensrelation. Kort sagt er det, som brugerstøtterne kan at tale følelsernes sprog. Hvorimod personalet på de psykiatriske afdelinger ikke er så gode til at tale om hverdagslivets problemer.  
  • I forhold til patienternes læring viser afhandlingen, at brugerstøttepraksissen giver en anderledes platform med mere ligeværdige interaktioner, og hvor patienternes kropslige og sanselige erfaringer bliver genkendt. Genkendelsen skaber erfaringer med normaliseringsprocesser, og den enkelte patient ikke føler sig så fremmedgjort i den konkrete situation. Genkendelsen medfører, at der åbnes op for nye måder at opleve, at tale om og forstå den nye situation på.

Metode

Afhandlingens undersøgelse er baseret på kvalitative interviews med såvel patienterne som brugerstøtterne samt på gruppediskussioner med brugerstøtterne.

 

Forskning
Forfatter
  • Birgitte Hansson
Årstal
2015
Udgiver
Roskilde Universitet, 306 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Evaluering af forsøg med akuttilbud til mennesker med sindslidelser

Socialstyrelsen, 113 sider 2013

Barrierer for optimal psykiatrisk behandling - Eksperter har defineret og dokumenteret ti barrierer, som hindrer den bedst mulige behandling af psykisk syge danskere

Dagens Medicin, 45 sider 2012

Den Socialpsykiatriske Relation - Et forsøg på en bestemmelse af dens karakteristika og betingelser

Københavns Universitet, 109 sider 2002
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank