Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Uddannelse

Undervisning i udvikling: Didaktik og curriculum i et udviklingsperspektiv i specialundervisning for voksne udviklingshæmmede: Afhandling på ph.d.-studiet

Specialundervisning for voksne mennesker med funktionsnedsættelser

Indhold

Indledningsvis afklares den samfundsmæssige udvikling, der uddannelsespolitisk har betydning for både uddannelsens udformning og de politiske mål. Efterfølgende afklares didaktik som forskningsfelt samt forholdet mellem didaktik og curriculum. Dernæst undersøges, hvilke kvalifikationer der lægges vægt på, at mennesker med udviklingshæmninger skal opnå efter endt uddannelsesforløb.

Anden del af afhandlingen er en undersøgelse af selve specialundervisningen for voksne med udviklingshæmninger med et tilbageblik på tidligere og nuværende specialundervisning, både med hensyn til indhold og lærernes planlægning og gennemførelse af undervisningen, hvilket sættes op imod den gældende lovgivning.

Afhandlingen afsluttes med en sammenfatning og en diskussion af den anvendte teori, metode og resultater i forhold til det ovenfor nævnte tema.

Konklusion

Resultater af undersøgelsen peger på, at skolerne, der udbyder specialundervisning, tilrettelægger undervisningen inden for rammerne af det officielle curriculum. Undervisningen tilrettelægges ligeledes ud fra den enkeltes forudsætninger og behov. En plan med mål og indhold udarbejdes ligeledes.

Derudover peger undersøgelsen på, at der, med hensyn til kvalifikationer, er en højere vægtning af generelle kvalifikationer end på konkrete og personlige for grunduddannelsen, hvilket de adspurgte mennesker med udviklingshæmninger overordnet set er tilfredse med.

Undersøgelsen konkluderer derudover, at der er en uoverensstemmelse mellem de politiske hensigter og den undervisning, lærerne formulerer og gennemfører.

Metode

Eksplorative interviews, dagbogsbeskrivelse, fokusgruppeinterview samt lovstof, bekendtgørelser, litteraturgennemgang og analyser
Forskning
Forfatter
  • Charlotte Ringsmose
Årstal
2002
Udgiver
Danmarks Pædagogiske Universitet
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Det behøver ikke være så svært - En undersøgelse af foreningslivets værdi for unge med handicap og de barrierer, som de møder på vejen dertil

Sammenslutningen af Unge Med Handicap, 36 sider 2014
Undersøgelser og evalueringer;

Ferie, ledsagelse og fritidsaktiviteter for voksne med funktionsnedsættelse

Socialpædagogernes Landsforbund, 3 sider 2014
Brugerfortællinger;

"De andre tror, jeg er doven" - En undersøgelse af muligheder og barrierer for studerende med handicap

Sammenslutningen af unge med handicap, 13 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank