Undervisning i udvikling: Didaktik og curriculum i et udviklingsperspektiv i specialundervisning for voksne udviklingshæmmede: Afhandling på ph.d.-studiet
Specialundervisning for voksne mennesker med funktionsnedsættelser
Indhold
Indledningsvis afklares den samfundsmæssige udvikling, der uddannelsespolitisk har betydning for både uddannelsens udformning og de politiske mål. Efterfølgende afklares didaktik som forskningsfelt samt forholdet mellem didaktik og curriculum. Dernæst undersøges, hvilke kvalifikationer der lægges vægt på, at mennesker med udviklingshæmninger skal opnå efter endt uddannelsesforløb.
Anden del af afhandlingen er en undersøgelse af selve specialundervisningen for voksne med udviklingshæmninger med et tilbageblik på tidligere og nuværende specialundervisning, både med hensyn til indhold og lærernes planlægning og gennemførelse af undervisningen, hvilket sættes op imod den gældende lovgivning.
Afhandlingen afsluttes med en sammenfatning og en diskussion af den anvendte teori, metode og resultater i forhold til det ovenfor nævnte tema.
Konklusion
Resultater af undersøgelsen peger på, at skolerne, der udbyder specialundervisning, tilrettelægger undervisningen inden for rammerne af det officielle curriculum. Undervisningen tilrettelægges ligeledes ud fra den enkeltes forudsætninger og behov. En plan med mål og indhold udarbejdes ligeledes.
Derudover peger undersøgelsen på, at der, med hensyn til kvalifikationer, er en højere vægtning af generelle kvalifikationer end på konkrete og personlige for grunduddannelsen, hvilket de adspurgte mennesker med udviklingshæmninger overordnet set er tilfredse med.
Undersøgelsen konkluderer derudover, at der er en uoverensstemmelse mellem de politiske hensigter og den undervisning, lærerne formulerer og gennemfører.