På trods – Fokus på studerende med bevægelseshandicap på videregående uddannelser
Fortælling om, hvordan mødet med uddannelsessystemet opleves og erfares af unge med fysiske funktionsnedsættelser
Indhold
Otte interviews med studerende med bevægelseshandicap fortæller om deres oplevelser og erfaringer gennem uddannelsessystemet. Alle otte er blevet optaget på deres foretrukne videregående uddannelse og klarer sig godt til trods for deres fysiske funktionsnedsættelse.
De oplever sig ikke som anderledes end de andre studerende, men det er de rammer og vilkår, som de skal studere indenfor, der er anderledes. Forskellige synspunkter kommer til udtryk:
- Uddannelsen flytter fokus, når man har en funktionsnedsættelse
- Systemet er det største handicap
- Ingen særbehandling, tak!
- Følelsen af at have fået livet igen
- Giv studerende med funktionsnedsættelser frit valg
Hæftet er blevet til med udgangspunkt i brugerfortællinger og er en appetitvækker eller et udgangspunkt for videre debat og diskussion omkring emnet mennesker med bevægelseshandicap og uddannelsessystemet med henblik på at forbedre vilkårene for de studerende.