Kvalitet i specialskoler
Dette projekt har til formål at etablere viden om kvalitet på specialskolerne og udvikle kvalitet på skolerne.
Indhold
Dette projekt rummer flere dele: Først er der gennemført et review af den internationale forskning om kvalitet på specialskoler, dernæst er der gennemført en survey ved lederne af de danske specialskoler og PPR‐enheder. Efterfølgende er der gennemført en registerbaseret analyse af specialskoleelevers resultater af skolegangen. Der er derpå udviklet og afprøvet tre kvalitetsvurderingsværktøjer, og endelig er der beskrevet nogle eksempler på god praksis. De enkelte dele af projektet er beskrevet i fem rapporter. I denne rapport bringes et overblik over hele projektet og en sammenfatning af resultaterne.
Konklusion
Der er i projekt "Kvalitet på specialskoler" blevet kortlagt, hvad den internationale forskning peger på som kvalitet i specialskoler. De centrale elementer for kvalitet i specialskoler er, at der arbejdes med klare målsætninger for skolernes og elevernes udvikling. Det er også en vigtig konklusion, at der skal være et større fokus på den faglige udvikling. Survey-undersøgelsen af danske specialskoledere og PPR-ledere pegede på, at der var et behov for opkvalificering af personalet for, at det er muligt at håndtere ændrede elevgrupper. Desuden er der behov for en tættere relation til skoleforvaltningerne, en klarere opgørelsesform for udgiftniveauet pr. elev samt en itensivering af samarbejdet med almenskoler og PPR. Endvidere har projektet udviklet kvalitetsværktøjer, som består af tre skemaer, der giver ledelser og personale mulighed for at sammenligne sig selv i forhold til andre skoler af samme typer samt af sig selv over tid, ligesom de kan få grundlag for en intern dialog om skolens input, proces og output. Derudover er der er udarbejdet nogle praksisfortællinger, der kan være inspiration og diskussionsgrundlag i forhold til en række procesindikatorer.