Udfordringer til den socialpædagogiske indsats for mennesker med multilple udviklingshæmninger
Hvordan en socialpædagogisk indsats understøtte inklusion og en følelse af medborgerskab for mennesker med multiple udviklingshæmninger? Læs mere i dette essay fra Socialpædagogernes Landsforbund.
Indhold
I essayet diskuteres hvilke krav der må stilles til den socialpædagogiske indsats for mennesker med multiple udviklingshæmninger for, at de reelt får mulighed for at realisere deres medborgerskab, hvor individets selvbestemmelse og ligebehandling, deltagelse og retssikkerhed er nøgleordene.
Det præciseres, at det er en indsats, der på den ene side skal realiseres i solidaritet med målgruppen, og dermed i lyset af et samfundsmæssigt ansvar, men som på den anden side ikke må umyndiggøre det enkelte menneske med multiple udviklingshæmninger.
Essayet er organiseret i kapitlerne:
-
Medborgerskabets betydning for den socialpædagogiske faglighed
-
Deltagelse
-
Offentlig omsorg
-
De institutionelle rammer
-
Afslutning
- Referencer
Konklusion
Essayet peger på, at det socialpædagogiske perspektiv for indsatsen må tage udgangspunkt i et rettighedsperspektiv, hvor mennesket med udviklingshæmninger respekteres som medborgere med de samme rettigheder og pligter som andre.
Borgeren skal have indflydelse på det samfundsmæssige fællesskab på såvel det nære plan – i hverdagslivet, som på det mere overordnede plan – i samfundslivet mere generelt. Der peges på, at den socialpædagogiske indsats i dette perspektiv har til formål at støtte det enkelte menneske med multiple udviklingshæmninger til at få så stor indflydelse på livet som muligt.
I forhold til omsorg peger essayet på, at omsorg i forhold mennesker med multiple udviklingshæmninger bør indeholde både elementer af nærhed og intimitet, men også elementer af distance.
Essayet diskuterer også de institutionelle rammer i de botilbud, som for mange mennesker med multiple udviklingshæmninger er den primære base for hverdagslivet. Der peges på, at et hjem skal forstås som noget andet og mere end en bolig, og at botilbud kan ses som et kompromis mellem en bolig og et hjem. Oplevelsen af et hjem forudsætter et fysisk, et privat og et socialt rum.
I det afsluttende kapitel peges på, at den socialpædagogiske indsats udfoldes i et krydspres mellem forventninger fra omverdenen vedrørende de officielle mål for indsatsen, om dokumentation og effektmåling af indsatsen, begrænsede ressourcer og pårørendes krav.