Socialpædagogiske idealer og relevans i demenspraksis
Denne rapport er et litteraturstudie, som viser, at socialpædagogik som faglig disciplin udgør et nødvendigt supplement til den sundhedsfaglige disciplin i demenspraksissen.
Indhold
Undersøgelsen er et litteraturstudie, som afdækker dansk produceret forskning om socialpædagogiske idealers anvendelse i demenspraksis. Formålet er at undersøge, hvordan og på hvilken måde socialpædagogiske idealer og praksisser bidrager til den eksisterende demenspraksis. Der er et fåtal af publikationer, hvor der er fokus på at undersøge det etablerede social(pædagogiske) arbejde, som pædagogfagligt personale udfører på landets plejecentre og dagcentre. Demens og pædagogik mødes sjældent i en forskningsmæssig sammenhæng i dansk kontekst. Dog giver litteraturstudiet her inspiration til fremtidige socialpædagogiske praksisforskning med fokus på mennesker med demens og demenspraksis.
Konklusion
Litteraturstudiet dokumenterer, at anvendelsen af socialpædagogiske tilgange bidrager positivt til en kvalificering af demenspraksis. Socialpædagogiske idealer om ”at se det hele menneske” og vigtigheden i relationsdannelse, en åben orientering mod mennesker med demens og et meningsfyldt hverdagsliv fremhæves som vigtige opmærksomhedspunkter i de professionelle relationer til mennesker med demens.
Metode
Der er foretaget et modificeret scoping review (litteraturstudie), da formålet med studiet er at skabe et overblik over et afgrænset forsknings- og vidensfelt.