Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Socialpædagogisk støtte

Rehabilitering af voksne med kompleks erhvervet hjerneskade

I denne forløbsbeskrivelse kan du læse Socialstyrelsens anbefalinger til kommunerne på det specialiserede social- og specialundervisningsområde, i arbejdet med rehabilitering af voksne med kompleks erhvervet hjerneskade.

Indhold

Målgruppen for arbejdet, beskrevet i rapporten, er mennesker over 18 år med en kompleks erhvervet hjerneskade (definition: hjerne­skade, der er forbundet med komplekse følger i form af komplicerede, omfattende, sjældne og/eller alvorlige funktionsevnenedsættelser af væsentlig betydning for flere livsområder, herunder oftest omfattende mentale funktionsnedsættelser).

Rapporten er delt op i følgende afsnit:

  • Anbefalinger. Her kan du læse om, hvilke fokusområder, Socialstyrelsen fremhæver i forløbsbeskrivelsen, og som skal implementeres i kommunerne.
  • Indledning. Her redegøres der for Socialstyrelsens rolle i arbejdet med rehabiliteringen af voksne med kompleks erhvervet hjerneskade samt for tidligere publikationer på området.
  • Rammen for forløbsbeskrivelsen. Her kan du læse, hvem målgruppen for forløbsbeskrivelsen er; hvilke indsatser og tilbud, der indgår i rapporten samt organiseringen af indsatserne.
  • Målgruppe. Her beskrives målgruppen yderligere, med fokus på helbredstilstand i forhold til kroppens funktioner, aktivitet og deltagelse, omgivelsesfaktorer og personlige faktorer.
  • Faglige indsatser. Dette afsnit er det mest omfangsrige, og redegør for de forskellige faggrupper og sektorers metoder. Disse samt begrundelsen for valget af metoderne uddybes også i bilagene.
  • Organisering og samarbejde. Dette afsnit beskriver de forskellige aktørers ansvar og opgaver på det sociale område.
  • Effekt. Her finder du en kort redegørelse af, hvordan effekten af diverse tiltag kan måles. Effekten måles på baggrund af, om det pågældende tiltag kan bidrage til, at borgeren får et selvstændigt og meningsfuldt liv.
  • Anvendelse af og opfølgning på forløbsbeskrivelsen. Her redegøres der for henholdsvis kommunernes og Socialstyrelsens ansvar i forhold til implementeringen af forløbsbeskrivelsen.
  • Bilag og referencer.

Rapporten redegør for de forskellige faser i hjerneskaderehabiliteringen:

  • Præhospitalt
  • Akut behandling
  • Rehabilitering under indlæggelse
  • Rehabilitering efter udskrivelse
  • Stabil vedholdende fase

Socialstyrelsen anbefaler et samarbejde på tværs af fagligheder og sektorer, såvel som kommuner, for at sikre det bedst mulige resultat for den enkelte borger og en bedre overgang mellem ovenstående faser. Dermed er forløbsbeskrivelsen rettet mod en bred målgruppe, herunder neuropædagoger, sundhedsfagligt personale, socialrådgivere med flere.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Socialstyrelsen
Årstal
2016
Udgiver
Socialstyrelsen, 66 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Hjerneskadede personer i den arbejdsmarkedsparate alder - Rehabilitering, funktionsevne og tilknytning til arbejdsmarkedet

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, 54 sider 2012

Stratificering på hjerneskadeområdet

Rambøll, 17 sider 2012

Helhed for hjerneskadede - Evaluering af Københavns Kommunes Hjerneskadesamråd

KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 101 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank