Pædagogisk udviklingsarbejde med blinde og svagtseende
Om at styrke kommunikation, relationer og aktiviteter hos en ung kvinde med funktionsnedsættelser, herunder blindhed
Indhold
Dette hæfte skal læses som en viderelevering af erfaringer i et socialpædagogisk arbejde sammen med en ung kvinde med funktionsnedsættelser herunder blindhed.
Materialet er udarbejdet over et pædagogisk udviklingsprojekt fra den spæde start med personalets frustrationer samt følelse af magtesløshed og frem til ca. tre år senere med de opnåede resultater.
Projektets formål har været, igennem en målrettet socialpædagogisk indsats, at forsøge at stimulere Pia, der har store funktionsnedsættelser, til en øget aktivitet, selvhjulpenhed og færdigheder og dermed også give hende større indflydelse på den nære dagligdag. Man ønskede samtidig at reducere hendes selvskadende adfærd.
For personalets vedkommende handlede det også om at tilegne sig mere viden om mennesker med svære funktionsnedsættelser, som har et synshandicap, og samtidig blive bedre til at forstå Pias kommunikation og situation i det hele taget.
Konklusion
Pia er i dag et gladere og mere tilfreds menneske. Hun er blevet mere aktiv, mere modtagelig for omverdenen og er blevet en anelse mere kritisk (hun sorterer i sin mad og sine legeting). Hun har fundet ud af, at omgivelserne kan bruges til noget, og hun er meget mere nysgerrig og har overskud til at undersøge rummet. Samtidig er hendes selvskadende adfærd blevet reduceret.
At Pia i projektperioden har udviklet sig så meget, hænger selvfølgelig sammen med de pædagogiske tiltag, der er blevet tilrettelagt for hende.
Personalet vurderer dog også, at en væsentlig del af resultaterne er opnået ved deres ændrede syn på og opfattelse af Pia. Et andet væsentligt aspekt i arbejdsgangen har været, at personalet igennem et funktionsskema er blevet bevidste om de meget tidlige udviklingstrin, hvorpå Pia befandt sig.
Der har været bred enighed i personalegruppen om at møde Pia præcist der, hvor hun befandt sig.
Metode
Alle nærpersoner fra bosted og værksted har i projektperioden deltaget i efteruddannelse om svagsyn og blindhed.
I arbejdet med Pia har personalet benyttet sig af et funktionsskema udarbejdet af Lilli Nilsen, til bestemmelse af beboerens udviklingstrin på forskellige områder f.eks. socialt, emotionelt, sprogforståelse osv. Man har desuden arbejdet med Pias fysiske rammer og ligeledes inspireret af Lilli Nielsen bl.a. indrettet en kopi af ”Det lille rum” på Pias værelse, en form for sansekasse man kan ligge i med overkroppen.
En væsentlig del af arbejdet med Pia har været brug af videooptagelser, især ved måltiderne, som blev valgt som indsatsområde. Disse videooptagelser er blevet brugt til at diskutere diverse tiltag, tolke på signaler samt evaluere fremgangsmåder.