Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Socialpædagogisk støtte

Pædagogisk udviklingsarbejde med blinde og svagtseende

Om at styrke kommunikation, relationer og aktiviteter hos en ung kvinde med funktionsnedsættelser, herunder blindhed

Indhold

Dette hæfte skal læses som en viderelevering af erfaringer i et socialpædagogisk arbejde sammen med en ung kvinde med funktionsnedsættelser herunder blindhed.

Materialet er udarbejdet over et pædagogisk udviklingsprojekt fra den spæde start med personalets frustrationer samt følelse af magtesløshed og frem til ca. tre år senere med de opnåede resultater.

Projektets formål har været, igennem en målrettet socialpædagogisk indsats, at forsøge at stimulere Pia, der har store funktionsnedsættelser, til en øget aktivitet, selvhjulpenhed og færdigheder og dermed også give hende større indflydelse på den nære dagligdag. Man ønskede samtidig at reducere hendes selvskadende adfærd.

For personalets vedkommende handlede det også om at tilegne sig mere viden om mennesker med svære funktionsnedsættelser, som har et synshandicap, og samtidig blive bedre til at forstå Pias kommunikation og situation i det hele taget.

Konklusion

Pia er i dag et gladere og mere tilfreds menneske. Hun er blevet mere aktiv, mere modtagelig for omverdenen og er blevet en anelse mere kritisk (hun sorterer i sin mad og sine legeting). Hun har fundet ud af, at omgivelserne kan bruges til noget, og hun er meget mere nysgerrig og har overskud til at undersøge rummet. Samtidig er hendes selvskadende adfærd blevet reduceret.

At Pia i projektperioden har udviklet sig så meget, hænger selvfølgelig sammen med de pædagogiske tiltag, der er blevet tilrettelagt for hende.

Personalet vurderer dog også, at en væsentlig del af resultaterne er opnået ved deres ændrede syn på og opfattelse af Pia. Et andet væsentligt aspekt i arbejdsgangen har været, at personalet igennem et funktionsskema er blevet bevidste om de meget tidlige udviklingstrin, hvorpå Pia befandt sig.

Der har været bred enighed i personalegruppen om at møde Pia præcist der, hvor hun befandt sig.

Metode

Alle nærpersoner fra bosted og værksted har i projektperioden deltaget i efteruddannelse om svagsyn og blindhed.

I arbejdet med Pia har personalet benyttet sig af et funktionsskema udarbejdet af Lilli Nilsen, til bestemmelse af beboerens udviklingstrin på forskellige områder f.eks. socialt, emotionelt, sprogforståelse osv. Man har desuden arbejdet med Pias fysiske rammer og ligeledes inspireret af Lilli Nielsen bl.a. indrettet en kopi af ”Det lille rum” på Pias værelse, en form for sansekasse man kan ligge i med overkroppen.

En væsentlig del af arbejdet med Pia har været brug af videooptagelser, især ved måltiderne, som blev valgt som indsatsområde. Disse videooptagelser er blevet brugt til at diskutere diverse tiltag, tolke på signaler samt evaluere fremgangsmåder.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Ulla Holm Faaborg (red.)
Årstal
2002
Udgiver
Bosager
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Pædagogisk udviklingsarbejde med blinde og svagtseende

Bosager 2002
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Hvad er god behandling af selvskadende adfærd hos primært unge med psykiatriske lidelser?

Center for Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland 2009
Undersøgelser og evalueringer;

Beskyttende faktorer for unge med selvskadende adfærd

Center for Selvmordsforskning, 52 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank