Omsorgskonstruktioner – socialpædagogik og mennesker med multiple udviklingshæmninger
Om offentlig omsorg og socialpædagogik i Danmark i det 21. århundrede
Indhold
Bogen handler om offentlig omsorg i Danmark i det 21. århundrede. Bogen belyser, hvorledes den offentlige omsorg kan forstås i et historisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv, og hvorledes omsorgen kommer ud i hverdagslivsverdenen i mødet mellem socialpædagogen og mennesket med udviklingshæmninger.
Dermed giver bogen indsigt i en lang række problemstillinger, der opstår mellem intentionerne i den statslige styring, socialpædagogernes faglige interesser og de mennesker, hvis livskvalitet afhænger af den form for omsorg, der tilbydes inden for disse rammer.
Konklusion
I bogen peges bl.a. på at:
- Socialpædagogernes omsorgskonstruktioner udspringer af såvel normaliserings- som retssikkerhedsideologien, som har rødder i den historiske udvikling i det danske samfund.
- Socialpædagogernes forståelse af og tilgang til mennesket med udviklingshæmninger udspringer af såvel medicinske, psykologiske, sociologiske og sociale tilgange.
- Den rolle og typificering, som socialpædagogerne tilskriver mennesket med udviklingshæmninger, har afgørende betydning for, om hverdagslivsverdenen foregår på mennesket med udviklingshæmningers præmisser eller på socialpædagogernes.
Metode
Bogens empiriske grundlag består først og fremmest af kvalitative fokusgruppeinterview med ti socialpædagoger, der var ansat ved tre botilbud i en amtskommune. Endvidere indgår historiske og juridiske tekster som udtryk for forskellige historiske konstruktioner af omsorgsbegrebet.
Teoretisk tager bogen udgangspunkt i socialkonstruktivismen.