Inklusia – socialpædagogernes dilemmaspil
Et spil om etik
Indhold
I det socialpædagogiske arbejde med samfundets mest udsatte og sårbare er behovet for etisk refleksion og etisk reflekteret adfærd sat på spidsen. ”Inklusia – socialpædagogernes dilemmaspil” er møntet på at imødekomme dette behov. Spillet er udviklet i tæt samarbejde med socialpædagoger og ledere, der arbejder professionelt med borgere med udviklingshæmninger.
Konkret har formålet været at:
- Udvikle et læringsspil, som socialpædagogiske praktikere kan anvende til at udvikle deres kompetencer til at etablere, fastholde og forbedre en refleksiv relation til egen praksis, og derigennem blive bedre til at håndtere de etiske dilemmaer, som altid vil være en integreret del af det socialpædagogiske arbejde.
- Formidle og synliggøre de etiske aspekter af den socialpædagogiske profession på en fagligt udfordrende og underholdende måde.
- Skabe inspiration for den socialpædagogiske praksis og udviklingen af professionen generelt.
- Udvikle et koncept, der senere kan anvendes som skabelon for udvikling af læringsspil tilpasset andre målgrupper og specialer inden for det socialpædagogiske område.
Konklusion
”Inklusia – socialpædagogernes dilemmaspil” er løbende blevet evalueret i spillets udviklingsfase. Der foreligger imidlertid ikke nogen evaluering af spillets implementering. Således forholder konklusionen i projektrapporten sig først og fremmest til deltagernes udbytte af projektet samt spillets anvendelsesmuligheder. Deltagerne giver udtryk for, at det har været en lærerig proces, både fordi de har fået lov til at diskutere faglighed på en helt anden måde, og fordi de har skullet omsætte deres praksis til et nyt felt: Spillets verden.
Om selve spillet fremhæves det endvidere at:
- Inklusia er et dilemmaspil, der kan spilles og anvendes som kompetenceudvikling for socialpædagoger, der arbejder med mennesker med udviklingshæmninger
- Det er samtidig et spil, der kan tilpasses andre områder inden for socialpædagogikken
- Spillet har mange andre anvendelsesmuligheder bl.a. som ledelsesredskab og som redskab til implementering af værdier og andre lignende udviklingsmæssige tiltag på socialpædagogiske tilbud
- Endelig kan spillet også anvendes som en profilering af den socialpædagogiske profession og den videre udvikling af denne.
Metode
Projektet er afviklet med et vægtigt element af inddragelse af socialpædagoger og ledere i udviklingen af spillet. Det er primært sket på henholdsvis styregruppemøder (ledere) og udviklingsseminarer (socialpædagogiske personalegrupper). 25 socialpædagoger fra tre forskellige socialpædagogiske tilbud deltog i disse seminarer.
Arbejdsdelingen mellem parterne i projektet har fra start til slut været klar. Projektgruppen lagde rammerne, drev udviklingen videre og samlede kritikpunkter og forslag op. På udviklingsseminarerne testede socialpædagogerne spillet i flere omgange og kom med forslag og ideer til den videre udvikling. Socialpædagoger og ledere har ligeledes været grundigt involveret i udarbejdelsen af cases til spillet.
Der blev undervejs afholdt fire udviklingsseminarer. Disse er overordnet blevet afviklet som dialogbaseret interview og samtale i grupper. Her har man især været inspireret af fokusgruppen som metode til at undersøge, hvorledes spillerne (socialpædagogerne) forholdte sig til spillet.