Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Socialpædagogisk støtte

Fysisk aktivitet og rehabilitering - Tilpasset idræt og bevægelse for mennesker med erhvervet hjerneskade

Dette hæfte handler om et idrætsprojekt på Bo- og Rehabiliteringscenteret Bjerggårdshaven i Odense for voksne med erhvervet moderat til svær hjerneskade. Udover at præsentere projektets indhold, resultater og betydning for Bjerggårdshaven som institution, indeholder hæftet også et idékatalog, som beskriver projektets mange fysiske aktiviteter.

Indhold

Dette hæfte beskriver et idrætsprojekt, som blev gennemført i perioden februar 2006 til april 2007 på Bo- og Rehabiliteringscenteret Bjerggårdshaven i Odense som et udviklingsprojekt i praksis. Målgruppen for Bjerggårdshaven er voksne med erhvervet moderat til svær hjerneskade. Brugerne er generelt kun i begrænset omfang fysisk aktive, har dårlig træningstilstand og har alle en fysisk funktionsnedsættelse. 

Formålet med projektet var at udvikle aktivitetstilbuddet for brugerne på Bjerggårdshaven. Det var ønsket med projektet at skabe bevægelsesaktiviteter, som giver brugerne glæde ved bevægelse og motiverer dem til fysisk aktivitet i hverdagen. Derudover skal aktiviteterne bidrage til brugernes rehabiliteringsproces. Gennem en række forskellige aktiviteter undersøgte projektet følgende spørgsmål:

  • Hvad skal der til for, at brugerne finder det sjovt/attraktivt at bevæge sig og få lyst til at deltage i idræt og bevægelsesaktiviteter?
  • Hvilke barrierer er der i omgivelserne for, at personer med svære motoriske og kognitive vanskeligheder kan deltage i idræt og bevægelsesaktiviteter?
  • Hvordan skal aktiviteter igangsættes for, at deltagerne glemmer sig selv og overtager aktiviteten?
  • Hvilke muligheder er der for, at brugerne kan deltage i idræt og bevægelsesaktiviteter efter deres ophold på Bjerggårdshaven?

Hæftet indledes med en beskrivelse af projektet, herunder projektets indhold og aktivitetskalender. Derefter evalueres projektets aktiviteter og resultaterne sammenfattes. Efterfølgende kommer et afsnit, som handler om, hvad der kom ud af projektet i praksis og ét om, hvilken betydning projektet har haft for Bjerggårdshaven som institution samt interviews med brugere og personale. 

Til sidst i hæftet findes et idékatalog, som beskriver følgende aktiviteter:

  • Stjerneløb
  • Drivbold
  • Frisbee-Golf
  • Ærteposedart
  • Spandebold
  • Vandstafet
  • Tøjstafet
  • Terningstafet
  • Klemmestafet
  • Fangeleg med klemmer
  • Uret går
  • Snoreleg
  • Vælte kegler
  • Stjæle bolde
  • Rødt lys - Stop!
  • Tage Firstage
  • Føre krig
  • Spille i spand
  • Munk
  • Aktiviteter med stor bold
  • Aktiviteter med tøndebånd
  • Aktiviteter med faldskærm
  • Aktiviteter med balloner
  • Autoriserede spil som fx: Rampebowling, Shift-tennis, Vikingespil og Krocket

Konklusion

Erfaringerne fra projektet viser, at brugerne finder glæde i at bevæge sig og "glemmer kroppen", når:

  • Aktiviteterne er tilrettelagt som leg og konkurrence mod sig selv eller andre
  • Aktiviteterne er tilpasset den enkelte
  • Aktiviteterne både består af noget kendt/forudsigeligt og noget nyt/overraskende
  • Deltagerne får en følelse af samhørighed i en gruppe
  • Rammerne passer til aktiviteten
  • Undervisningen tilrettelægges, så den enkelte støttes i at bruge sine potentialer
  • Når deltagerne oplever, at de er bedre i forhold til at løse bevægelsesopgaver

Erfaringer fra projektet viser desuden, at:

  • Det er vigtigt at lege og aktiviteter kan tilpasses og gradueres i forhold til deltagerne
  • Faktorer som: holdsamarbejde, god musik, simple regler og kredsopstilling, hvor alle kan se hinanden, gør det lettere for deltagerne at deltage.
  • En del personer med erhvervet hjerneskade kan have svært ved at forholde sig til praktiske oplysninger. Det kan derfor være en god idé, at der er personer til stede, som kan støtte deltagerne i at holde orden i udstyr m.m. Det kan samtidigt være en god idé at give informationer på flere forskellige måder eksempelvis både skriftligt og mundtligt.
  • Det kræver tid og overblik at planlægge det samlede forløb og løbende tilpasse/udvikle aktiviteterne.
Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Charlotte Wolfhagen
  • Anne-Merete Kissow
  • Karen Marie Bundgaard
Årstal
2007
Udgiver
Videncenter for rehabilitering og fysisk aktivitet for borgere med kroniske lidelser, 56 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Fysisk aktivitet og rehabilitering - Tilpasset idræt og bevægelse for mennesker med erhvervet hjerneskade

Videncenter for rehabilitering og fysisk aktivitet for borgere med kroniske lidelser, 56 sider 2007
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Rehabilitering af voksne med kompleks erhvervet hjerneskade

Socialstyrelsen, 66 sider 2016
Lærebøger og værktøjer;

Fra patient til menneske – anbefalinger til den fremtidige organisation af et sammenhængende tilbud til de sværest hjerneskadede

Videnscenter for Hjerneskade 2000
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank