Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Socialpædagogisk støtte

Frigørelsens magt – pædagogiske roller i relation til frie, udviklingshæmmede voksne

En undersøgelse af de professionelles udfordringer – magt – omsorgspligt – omsorgssvigt

Indhold

Efter 1998, hvor serviceloven trådte i kraft, er kravene til det pædagogiske personale på botilbud ændret. De krav, der er i fokus i nærværende rapport, er:

  • Det vilkår, at det pædagogiske personales arbejde i dag foregår både i borgernes private hjem og i de fællesrum, der er tilknyttet det enkelte botilbud. Udfordringerne består blandt andet i, at der i disse rum gælder forskellige regelsæt for det pædagogiske personales færden.
  • Pædagogen skal ligeledes minimere de fysiske magtanvendelser til det absolut nødvendige, men dette betyder ikke, at der ikke sker styring af borgeren. Magten er med andre ord mere skjult, hvilket betyder, at det bliver essentielt, at den faglige pædagogiske refleksion er centreret omkring forholdet mellem omsorgspligt og omsorgssvigt. 

Undersøgelsen beskæftiger sig med både forfatterens observationer af den konkrete interaktionistiske relation mellem pædagog og borger samt analyse af de styringsmæssige sammenhænge og modsætninger i den pædagogiske magtudøvelse på og imellem makro-, meso- og mikroniveau.

Konklusion

Forfatteren konkluderer, at borgere med udviklingshæmning via det postmodernistiske frisættende sprogbrug, så som brugerinddragelse, selvbestemmelse og medborgerskab, på mange måder er blevet frigjort fra den pædagogiske magt. Dette stiller krav til den enkelte borgers refleksionsevne, hvilket kan være svært for borgere med udviklingshæmning at honorere.

Forfatteren fremhæver, at magt kan være produktiv, men at magten ligeledes kan have en farlig slagside på trods af de bedste intentioner. Ifølge forfatteren hersker der i samfundet en konsensus om, at der skal interveneres overfor borgere med funktionsnedsættelse, både for at drage omsorg og for at holde borgere med udviklingshæmning under kontrol. Det konkluderes, at det er afgørende, at tilliden til at det pædagogiske personale kan forvalte deres magt på en ordentlig måde, må etableres både fra samfundets side, men også hos pædagogerne selv.

Metode

Teoretisk sociologisk analyse på to forskellige niveauer. Erving Goffmann bidrager til teoretiske analyser på mikroniveau og Michel Foucault tilsvarende på makroniveau.

Forskning
Forfatter
  • Stine Marie Hur
Årstal
2009
Udgiver
DPU, Aarhus Universitet
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Forskning;

Frigørelsens magt – pædagogiske roller i relation til frie, udviklingshæmmede voksne

DPU, Aarhus Universitet 2009
Undersøgelser og evalueringer;

Det handicappede samfund - om brugerinddragelse og medborgerskab

Forlaget Systime 1999
Undersøgelser og evalueringer;

Samfundsdeltagelse og medborgerskab blandt mennesker med fysisk handicap

VIVE 2019
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank