Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Socialpædagogisk støtte

Fremtidens boform

Betydningen af italesættelsen af praksis og meningstilskrivning af denne

Indhold

I udviklingsprojektet sættes fokus på at kvalificere socialpædagogernes kommunikation om og i deres praksis. Konkret sættes fokus på, hvordan socialpædagogerne og borgerne konstruerer virkeligheden i praksis, hvordan de taler om disse konstruktioner. Projektet viser, at denne italesættelse af virkeligheden og fælles kommunikation er en væsentlig faktor til at forandre og udvikle praksis på.

I projektet sættes der også fokus på den meningstilskrivning, socialpædagogerne tilskriver egne som borgernes handlinger.
Endvidere blev der i projektet sat fokus på at videreudvikle samarbejdet mellem praksis (botilbuddet) og pædagoguddannelsen med det formål såvel at udvikle socialpædagogernes kompetencer, de studerendes kompetencer samt de respektive organisationers kompetencer.

Keld Trækjær er lektor på pædagoguddannelsen i Aalborg.

Konklusion

Udviklingsprojektet afdækker, at socialpædagogerne bygger deres praksis på en række diskurser, som både hver for sig og i fællesskab har betydning for hinanden. Det drejer sig om en strukturerings-diskurs, en typificeringsdiskurs og en konsensusdiskurs. Endvidere afdækkes en række kommunikationsformer, som repræsenterer typiske situationsbilleder af den socialpædagogiske praksis – kommunikationsformer som også genfindes i diskurserne.

Praksis tilrettelægges i høj grad i forhold til guidning/instruereren af borgerne, men spørgsmålet er, om denne praksis i mere eller mindre grad støtter borgernes selvstændighed eller gør dem afhængige?

Praksis er også styret af en praktisk rationalitet, der handler om at organisere opgaverne hensigtsmæssigt og med effektivt. Denne rationalitet kan resultere i en praksis, som ikke er i overensstemmelse med borgerens ret til selvbestemmelse.

Metode

Video og lydoptagelse af praksis med en vertikal og horisontal tilgang i analysearbejdet, diskursanalyse.

Teoretisk funderet i socialkonstruktivisme.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Keld Trækjær
Årstal
2010
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download PDF

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Kompetenceudvikling og selvbestemmelse i botilbud

Socialstyrelsen, 24 sider 2013
Forskning;

Hverdagsliv, kommunikation og interaktion i botilbud for svært udviklingshæmmede

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 91 sider 2012
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Evaluering af STIBO-projektet. Kompetenceudvikling i botilbud

Næstved Kommune, 64 sider 2012
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank