Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Socialpædagogisk støtte

En hjerne til forskel – Neuropædagogik og faglighed på botilbud for voksne med varig fysisk og psykisk funktionsevne

Beskrivelse af den neuropædagogiske referencerammes indpas i det pædagogiske arbejde i botilbud

Indhold

Denne publikation beskriver den neuropædagogiske referencerammes senere års indpas i det pædagogiske arbejde på botilbud med udgangspunkt i interview med pædagoger med en neuropædagogisk efteruddannelse.

Undersøgelsen indeholder en beskrivelse af:

  • Den neuropædagogiske referencerammes teorigrundlag.
  • En kort præsentation af ”Det Kan Nytte”-metodikken. Dette for at sammenligne denne tidligere pædagogiske tilgang til borgere i botilbud, med neuropædagogik.
  • En præsentation af Kuno Beller screeningen – som ofte er en del af den neuropædagogiske tilgang til borgere i botilbud.
  • Udviklingsmuligheder, som de defineres og tolkes af neuropædagoger og forfatterne.
  • En skitsering af den aktuelle neurovidenskabelige forskning, og hvilke muligheder dette har for den pædagogiske praksis i botilbud.
Publikationen sætter fokus på den neuropædagogiske metodes praksisanvendelse og de varierende forståelser af borgernes udviklingsmuligheder. Samtidig går publikationen tæt på aktuelle neurovidenskabelige forskningsresultater med henblik på at undersøge, i hvilken retning resultater med fokus på neuroplasticitet peger med hensyn til hjerneskadede borgeres udviklingsmuligheder.

Konklusion

Undersøgelsen viser:

  • At udviklingsmulighederne for den enkelte borger i et botilbud i høj grad afhænger af, hvordan den enkelte neuropædagog anvender den neuropædagogiske referenceramme.
  • At borgerens udviklingsalder, som den fastsættes ved hjælp af en Kuno Beller screening, er afgørende for borgerens fremtidige udviklingsmuligheder og den pædagogiske tilgang.
At Kuno Beller screeningens træfsikkerhed varierer, idet en borgers udviklingsalder varierer afhængigt af hvilken neuropædagog, der udfører screeningen.

Metode

  • Ni kvalitative interview med i alt 11 neuropædagoger på ni forskellige botilbud.
  • Kuno Beller screening på fire borgere. Hver borger blev screenet to gange af to forskellige neuropædagoger, med henblik på at sammenligne resultaterne.
Forskning
Forfatter
  • Maj Willemoes Jensen
  • Pia Friis O’Donnell
Årstal
2011
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Voksne med udviklingshæmning

Socialstyrelsen 2016
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Det behøver ikke være så svært - En undersøgelse af foreningslivets værdi for unge med handicap og de barrierer, som de møder på vejen dertil

Sammenslutningen af Unge Med Handicap, 36 sider 2014
Lærebøger og værktøjer;

De glemte – Nye perspektiver på udviklingshæmning og sociale netværk

Udvikling 2002
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank