Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik
Diagnoser og medicinering blandt børn, unge og voksne er steget eksplosivt inden for de seneste ca. fem år. Dette har skabt rådvildhed blandt lærere, pædagoger og socialpædagoger på skoler, i specialundervisningen på børne- og ungeområdet m.m. For hvilke konsekvenser har dette for den pædagogiske praksis? I denne antologi giver psykologer, sociologer, historikere samt pædagogisk uddannede forskere og praktikere deres svar på dette spørgsmål.
Indhold
Denne antologi belyser de pædagogiske problemstillinger, som den stigende diagnosticering og medicinering afføder på de specialpædagogiske og socialpædagogiske områder. Hvor mange børn, unge og voksne bliver diagnosticeret og medicineret? Flyttes pædagogiske overvejelser fra opdragelse og sociale baggrundsfaktorer til at omhandle individuel neurobiologisk skæbne i form af diagnoser? Anvendes diagnoser til at legitimere eksklusion fra ”normale” pædagogiske fællesskaber? Skaber medicinering af børn og unge bedre betingelser for succesfulde socialpædagogiske indsatser? Disse og andre spørgsmål belyses ud fra teoretiske og videnssociologiske perspektiver, men også ud fra en formidling af praksisnær forskning og praktikererfaringer.
Fælles for alle artikler er, at de rummer en søgende nuanceret og diskuterende tilgang til et meget idelogisk ”befængt” område, hvor kampene ofte udfolder sig mellem tilhængere af medicing og tilhængere af pædagogik.
Antologien indeholder følgende artikler:
- Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik – en introduktion af Inge M. Bryderup
- Diagnoser i udvikling – tendenser og konsekvenser i forhold til social- og specialpædagogik af Søren Langager og Anthon Sand Jørgensen
- Striden om den korrekte diagnose og hegemoniet inden for et professionelt område: Videnskabsteoretiske og politiske aspekter af Thomas Brante
- Konstruktion af diagnoser – en stædig rad eller infantil autist af Janne Hedegaard Hansen
- Diagnosen som problematiseringsproces – set i en pædagogisk, skolepsykologisk og specialpædagogisk kontekst af Bjørn Hamre
- Didaktisk refleksion og viden og diagnoser på det specialpædagogiske område af Lotte Hedegaard-Sørensen
- Diagnoser som aspekter af børns selvforståelse i specialpædagogiske forløb af Henrik Skovlund
- Den medicinerede døgninstitution – en ny virkelighed af Tore Kargo
- Ungdomsuddannelse til udviklingshæmmede – diagnoser i individuelle uddannelsesplaner af Niels Rosendal Jensen
- Diagnoser – tendenser med særligt fokus på ADHD og voksenområdet af Anthon Sand Jørgensen og Søren Langager.