Blindepædagogisk referenceramme
Læring og udvikling, menneskesyn og værdier i arbejdet med blinde og svagtseende
Indhold
Videnscenter for synshandicap indsamler, bearbejder og formidler viden om synshandicap. Hæftet er udarbejdet af Blindenetværket, der består af et samarbejde mellem Solsikken, der er et botilbud til 40 mennesker, der alle har synshandicap og Solhusene, der er et aktivitets- og samværstilbud til samme målgruppe. Solsikken og Solhusene blev i 2003 sammenlagt til et helhedstilbud og samarbejdet i Blindenetværket blev dermed yderligere intensiveret.
Den blindepædagogiske referenceramme er det fælles grundlag for samarbejdet i Blindenetværket. Grundlaget for referencerammen er viden om synshandicappets betydning for læring og udvikling sammenholdt med menneskesyn og værdigrundlag. Værdigrundlaget i Blindenetværket hviler på et menneskesyn, hvor den enkelte bruger betragtes som en unik person, der rummer et udviklingspotentiale. Blindenetværkets menneskesyn er helhedsorienteret og betragter det kropslige, det følelsesmæssige, det kognitive og sansning som væsentlige og indbyrdes afhængige udviklingsområder, når det pædagogiske personale skal forstå den enkelte bruger.
Hæftet er udarbejdet for at inspirere læserne til diskussioner og for den videre udvikling af arbejdet med mennesker med synshandicap.