Kompetenceudvikling og selvbestemmelse i botilbud
Dette hæfte sætter fokus på, hvordan der kan skabes forandringer på botilbud gennem praksisnær kompetenceudvikling og sætter fokus på, hvordan borgere på botilbud kan få bedre livsvilkår og bedre muligheder for selvbestemmelse og indflydelse.
Indhold
Denne publikation indeholder erfaringer fra ni indsatser, der alle har haft fokus på at skabe bedre livsvilkår og øge selvbestemmelse og indflydelse for borgere på botilbud gennem praksisnær kompetenceudvikling. Udover, at alle ni indsatser har haft praksisnær kompetenceudvikling som udgangspunkt, har alle indsatserne også haft fokus på kompetenceudvikling på tværs af botilbud i kommunen eller på tværs af botilbud i to eller flere kommuner. På den måde har indsatserne fået mulighed for at udbrede et fælles værdimæssigt og metodisk grundlag for arbejdet, ligesom det har været en styrke at kunne udveksle erfaringer, refleksioner og ideer på tværs af tilbuddene. Publikationen giver et tværgående billede af indsatsernes væsentligste tilgange, metoder og redskaber og erfaringer med at bruge dem:
- Kapitel 2 giver inspiration til, hvordan man kan arbejde med et fælles udgangspunkt og formulere værdier, menneskesyn og kernekompetencer, som ramme for indsatsen.
- Kapitel 3 viser en række konkrete eksempler på, hvordan man kan skabe selvbestemmelse og indflydelse i praksis. Her er metoder og redskaber, der kan anvendes af personalet i botilbud til fx at styrke borgernes mulighed for kommunikation, indflydelse og inddragelse af borgerens perspektiv. Det er også muligt at finde inspiration til samarbejde med pårørende, og hvordan borgerne selv kan få kompetenceudvikling via fx kursus og temadage.
- Kapitel 4 præsenterer forskellige måder at tilrettelægge kompetenceudvikling på, lige fra fx tværgående seminarer på tværs af botilbud og kommuner, til observations- og refleksionsforløb i de enkelte teams. Alle eksemplerne tager udgangspunkt i et praksisnært kompetenceudviklingsforløb, der er tæt forbundet med hverdagen i botilbuddene.
- Kapitel 5 giver en oversigt med en kort beskrivelse af hver af de ni indsatser, som er omtalt i hæftet.
Konklusion
Den overordnede konklusion er, at indsatserne har bidraget til at skabe forandringer både for personalet og for den enkelte borger. Bl.a. ved:
- Kulturforandringer, hvor kompetenceudviklingsinitiativer sætter sig spor i formulerede værdisæt, dagligdags arbejdsgange, faglige samtaler mv.
- Udvikling af den professionelle rolle, bl.a. med fokus på systematisk refleksion, anerkendelse, kommunikation, inddragelse af borgerens perspektiv og at øge borgerens mulighed for selvbestemmelse og indflydelse.
- Udvikling af tilgange, metoder og redskaber til at igangsætte og understøtte borgernes mulighed for et godt liv på egne præmisser.
- At borgerne oplever, de har øget selvbestemmelse og indflydelse.
- At medarbejderne oplever, at de har øget arbejdsglæde og forbedret arbejdsmiljø.