Fokus på demens i botilbuddet
Dette bachelorprojekt omhandler mennesker med Downs syndrom og demens. Projektet giver blandt andet grundig viden om området og målgruppen samt relevante pædagogiske tiltag.
Indhold
Dette er et afsluttende bachelorprojekt fra pædagoguddannelsen, som stiller skarpt på mennesker med Downs syndrom og samtidigt demens, som bor på et botilbud.
Følgende er bachelorprojektets problemformulering:
- Hvad skal vi som pædagoger være opmærksomme på i arbejdet med mennesker med Downs syndrom, som udviser tegn på demens, og hvilke tiltag kan bruges i det pædagogiske arbejde, for at være med til at sikre den enkelte beboer et værdigt liv?
I bachelorprojektet kan du blandt andet læse baggrundsviden om demens, herunder forskellige grader og former for demens. Ligeledes beskriver projektet Downs syndrom og herunder den øgede risiko for demens, som mennesker med Downs syndrom oplever.
Med afsæt i disse beskrivelser belyser projektet en række pædagogiske tiltag, som har til formål at øge livskvaliteten og skabe et værdigt liv for mennesker med Downs syndrom og samtidigt demens.
I denne sammenhæng inddrager forfatterne henholdsvis livshistorier, livsplakater samt reminiscens arbejde. Yderligere beskæftiger projektet sig med etiske overvejelser i det pædagogiske arbejde med målgruppen samt begrebet om livskvalitet.
Konklusion
Bachelorprojektet peger på vigtigheden i, at personalet på botilbud for mennesker med Downs syndrom, er opmærksomme på forandringer i beboernes funktionsniveau og adfærdsmønstre. Personalet bør påbegynde observationer af beboerens adfærd, hvis der sker ændringer.
Hvis beboeren diagnosticeres med demens, er det særligt vigtigt, at diagnosen ikke overskygger menneskets personlige identitet. Pædagogen bør have etiske overvejelser omkring beslutningstagninger på beboerens vegne og sætte beboerens selv- og medbestemmelse i centrum.
På baggrund af et interview med en demenskoordinator peger projektet på en række fordele ved at have en demenskoordinator på botilbuddet. Dertil understreger projektet, at personalet skal sørge for at igangsætte nye pædagogiske tiltag, som støtter personen med Downs syndrom og samtidigt demens samt opretholde og styrke beboerens identitet.
Pædagogen bør ligeledes støtte og være opmærksomme på beboerens pårørende og deres følelsesmæssige reaktioner.
Metode
I forbindelse med dataindsamlingen til projektet er der udført et kvalitativt interview med en demenskoordinator samt en mindre spørgeskemaundersøgelse.