Etisk håndtering af beboermidler - og udvikling af beboernes handlekompetence i forhold til økonomi
Denne rapport giver gode råd om, hvordan personale og pårørende hjælper beboere på botilbud med at håndtere deres privatøkonomi, uden det går ud over hensynet til beboernes selvbestemmelse og en fornuftig økonomi.
Indhold
I denne rapport kan du læse om, hvordan man lokalt kan sætte fokus på og arbejde med de etiske problemstillinger, der knytter sig til at yde hjælp til økonomihåndtering på botilbud. Formålet med rapporten er at inspirere til socialfaglige processer i kommuner, regioner og på de enkelte botilbud, der kan bidrage til at styrke beboernes selvbestemmelse og handlekompetence i forbindelse med egen økonomi.
Rapporten indeholder 12 pejlemærker for, hvordan mennesker omkring beboeren bedst kan støtte beboeren, uden det går ud over hensyn som selvbestemmelse og en fornuftig økonomi. Det drejer sig om alt fra håndtering af beboerens NemID til konkrete aftaleskemaer mellem værge, botilbud og beboerne om, hvem, der træffer hvilke beslutninger. Det er også vigtigt, at beboernes evne til selv at træffe beslutninger om deres egen økonomi udvikles.
Hovedfokus i denne rapport er den økonomi, som den enkelte beboer har selvbestemmelse i forhold til - og kan disponere over. Konkret beskæftiger rapporten sig med følgende fem fokuspunkter:
-
Beboernes selvbestemmelse i praksis.
-
Ledelsens opgaver og dilemmaer.
-
Personalets opgaver og dilemmaer.
-
Pårørendes og værgers roller.
- Myndighedernes og politikernes bevågenhed.
Konklusion
Rapporten peger bl.a. på følgende pejlemærker:
-
Beboere på botilbud er borgere med rettigheder som alle andre og med forskellige behov for hjælp og støtte. Viden om og respekt for beboerens rettigheder hos den pågældende selv, personale og pårørende er en forudsætning for nedbrydning af barrierer, der står i vejen for realisering af beboerens selvbestemmelse.
-
Administrationsaftaler skal ikke fungere som erstatning for eller reducere det daglige arbejde med at udvikle beboernes handlekompetencer i forhold til egen økonomi. Medarbejderne skal have så lidt omgang som muligt med beboernes penge, men skal støtte beboerne, når de træffer beslutninger.
-
Støtte til at træffe beslutninger skal tage udgangspunkt i borgerens ønsker og forudsætninger, og der skal være fokus på beboeres udviklingspotentiale.
-
Personale og pårørende skal være opmærksomme på, at eksemplets magt har stor betydning for, hvordan beboeren agerer. Personale og pårørende skal derfor via deres eksempel vise, at beboeren har selvbestemmelse.
-
Det er vigtigt, at personale og ledelse på botilbud har fokus på, hvilke opgaver, pligter og ansvar værgen har i forhold til den enkelte beboer, så personalet kan skelne imellem, hvilke opgaver der hører under henholdsvis værgen, pårørende og personale. Tilsvarende er det vigtigt, at beboeren har kendskab til egne rettigheder og hvilke opgaver, værgen skal varetage.
-
Der kan i tilrettelæggelsen af indsatsen på botilbud i kommunen/regionen skabes fokus på, hvordan der arbejdes med at styrke beboernes ret til at råde over egne penge.
Metode
Social- og Integrationsministeriet nedsatte en arbejdsgruppe med repræsentanter fra KL, Danske Regioner, LEV, Socialpædagogernes Landsforbund, FOA, 3F og Socialt Lederforum. Arbejdsgruppen har udarbejdet rapporten på baggrund af drøftelser på fem møder.