Digital støtte i socialpædagogisk arbejde
Hvordan kan digital støtte skabe værdi for både borgere og socialpædagoger? Metodecentret undersøger i dette litteraturstudie, hvilken eksisterende viden, der er på området.
Indhold
Litteraturstudiets formål er at understøtte et udviklingsprojekt om digital støtte i socialpædagogisk arbejde i Randers Kommune og Herning Kommune. Her gennemføres et pilotprojekt med app-generator ’Count Me In Too’, der har til formål at guide borgere til at udføre konkrete dagligdagsopgaver igennem trinvise vejledninger, som arbejdspladserne selv kan udvikle.
Den fundne litteratur består af metastudier og eksperimenter, der undersøger digitale metoders indvirkning på læring og adfærd blandt borgere med udviklingshæmning.
Konklusion
Megen forskning viser, at læringsteknologi og digitale redskaber kan skabe værdi for mennesker med udviklingshæmning og fremme målgruppens kompetencer. Hvilke redskaber, der er mest hensigtsmæssige, varierer efter formålet. Nogle studier påpeger, at videomaterialer er mere effektive end billedmaterialer. Særligt fire fokuspunkter er vigtige i udformningen af det vejledende materiale:
- Borgernes behov og præferencer
- Opgavens kompleksitet og karakter
- Tekniske forhold
- Integrering af indsatsen
Metode
Litteraturstudiet er foretaget bl.a. igennem databasen Education Research Complete vha. centrale stikord. Google og Google Scholar samt konkrete organisationer såsom Vive er også blevet brugt til at finde relevant materiale.