Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse - Voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
Dette materiale er et enkelt og præcist redskab til at belyse og vurdere borgere i bo- og dagtilbuds læringskompetencer og udviklingspotentialer.
Indhold
Dette materiale er et pædagogisk redskab til at belyse borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Materialet er udviklet til at beskrive disse borgeres læringspotentialer og kompetencer, som de udspiller sig i et relationelt og pædagogisk miljø. Materialet fokuserer altså på, hvordan der skabes grobund for den enkelte borgers læring og udviklingspotentiale. Bogen bygger på den overbevisning, at man, ved tale om læring frem for at tale om at "forfine eller udvikle" allerede eksisterende færdigheder hos borgeren, skaber en bredere forståelse af udvikling. Der fokuseres i bogen på otte udviklingsområder:
- Opmærksomhed
- Hukommelse
- Sprog og kommunikative kompetencer
- Sociale kompetencer
- Eksekutive funktioner
- Grovmotorik
- Finmotorik
- Aktiviteter og færdigheder i dagligdagen
Materialet giver mulighed for at vurdere den enkelte borgers udviklingsalder og -niveau, der varierer fra 0 til 10 år, og lave en kvalitativ udviklingsbeskrivelse, hvor borgerens særlige interesser og ressourcer er i fokus. Bogen understreger dog, at det ikke er muligt at sidestille den voksne med et barn på samme alder, da borgeren har levet et langt liv og gjort sig erfaringer, som et barn ikke har. Erfaringer fra praksis viser dog, at man ved at møde borgeren på det aldersniveau, hvor borgerern befinder sig, giver borgeren øget mulighed for at deltage i eget liv samtidig med, at borgeren føler mindre stress og føler sig mere tryg, hvorfor man benytter sig af disse udviklingsaldre i bogen.
Dermed understøtter materialet en pædagogisk praksis, hvor borgerens mulighed for at udøve selv- og medbestemmelsesret er i fokus. Bogen henvender sig særligt til arbejdet med § 141-handleplaner, pædagogiske planer samt tilrettelæggelse af en neuropædagogisk indsats. Bogen kan dermed også være anvendelig i forbindelse med dokumentation og evaluering af forskellige handleplaner.