Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Selvbestemmelse

Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse - Voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne

Dette materiale er et enkelt og præcist redskab til at belyse og vurdere borgere i bo- og dagtilbuds læringskompetencer og udviklingspotentialer.

Indhold

Dette materiale er et pædagogisk redskab til at belyse borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Materialet er udviklet til at beskrive disse borgeres læringspotentialer og kompetencer, som de udspiller sig i et relationelt og pædagogisk miljø. Materialet fokuserer altså på, hvordan der skabes grobund for den enkelte borgers læring og udviklingspotentiale. Bogen bygger på den overbevisning, at man, ved tale om læring frem for at tale om at "forfine eller udvikle" allerede eksisterende færdigheder hos borgeren, skaber en bredere forståelse af udvikling. Der fokuseres i bogen på otte udviklingsområder:

  • Opmærksomhed 
  • Hukommelse
  • Sprog og kommunikative kompetencer
  • Sociale kompetencer
  • Eksekutive funktioner
  • Grovmotorik
  • Finmotorik
  • Aktiviteter og færdigheder i dagligdagen

Materialet giver mulighed for at vurdere den enkelte borgers udviklingsalder og -niveau, der varierer fra 0 til 10 år, og lave en kvalitativ udviklingsbeskrivelse, hvor borgerens særlige interesser og ressourcer er i fokus. Bogen understreger dog, at det ikke er muligt at sidestille den voksne med et barn på samme alder, da borgeren har levet et langt liv og gjort sig erfaringer, som et barn ikke har. Erfaringer fra praksis viser dog, at man ved at møde borgeren på det aldersniveau, hvor borgerern befinder sig, giver borgeren øget mulighed for at deltage i eget liv samtidig med, at borgeren føler mindre stress og føler sig mere tryg, hvorfor man benytter sig af disse udviklingsaldre i bogen.

Dermed understøtter materialet en pædagogisk praksis, hvor borgerens mulighed for at udøve selv- og medbestemmelsesret er i fokus. Bogen henvender sig særligt til arbejdet med § 141-handleplaner, pædagogiske planer samt tilrettelæggelse af en neuropædagogisk indsats. Bogen kan dermed også være anvendelig i forbindelse med dokumentation og evaluering af forskellige handleplaner.

 

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Jørgen Lyhne
  • Anna Marie Langhoff Nielsen
Årstal
2014
Udgiver
Dansk Psykologisk Forlag, 137 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Audit af handleplaner – Kvalificering af handleplansarbejdet i Familieafdelingen, Hedensted Kommune

Center for Kvalitetsudvikling 2008
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Handleplaner - brugerindflydelse i udvikling af handleplaner

Aktivitetshuset i Middelfart 2001
Lærebøger og værktøjer;

Handleplaner og ledelse - arbejdet med pædagogiske handleplaner

VIHS - Videnscenter for Handicap, Hjælpemidler og Socialpsykiatri 2012
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank