Afdækning af IKT-løsninger på det sociale område
I nærværende rapport kan du få et indblik i erfaringer med såkaldte IKT-løsninger på det sociale område, både på et nationalt samt et internationalt plan.
Indhold
I denne rapport fra KL og Socialstyrelsen afdækkes IKT-løsninger på det sociale område, som i denne sammenhæng især dækker over mennesker med kognitive handicap og sindslidelser.
IKT-løsninger er en forkortelse af informations- og kommunikationsteknologi, hvis fysiske udtryk som oftest er apps, QR-koder eller webbaserede løsninger på smartphone, tablets eller pc. Der gives følgende konkrete eksempel på sådanne løsninger: en app kaldet husketavlen. Denne giver brugeren en mere struktureret hverdag ved at vise bestemte beskeder på faste tidspunkter i løbet af dagen.
IKT-afdækningen er en del af den Fællesoffentlige Strategi for Digital Velfærd (initiativ 3.4). Formålet er at afdække og formidle eksisterende dansk og international viden samt erfaringer med brugen af IKT-løsninger på det sociale område.
Afdækningen er yderligere foretaget med det formål at styrke kommunernes og regionernes beslutningsgrundlag. Derved kan beslutninger om anvendelse af IKT-løsninger til mennesker med kognitive handicap og sindslidelser træffes med udgangspunkt i den bedste viden, som aktuelt er tilgængelig.
Der er to spor i afdækningen, henholdsvis et dansk og et internationalt spor:
- Det danske spor afdækker den nationale viden gennem interviews med kommuner, der arbejder med IKT-løsninger. I denne sammenhæng beskrives de teknologier, kommunerne primært anvender indenfor forskellige funktionsnedsættelser. Yderligere opsamles gevinsterne i såkaldte gevinsttræer, hvormed der skabes et overblik.
- Det internationale spor indeholder udenlandsk forskningsbaseret viden og praksiserfaringer. Denne afdækning er udført som en systematisk søgning i relevante forskningsdatabaser med afsæt i en søgeprotokol med søgestrategi og relevante søgeord. Derudover er der trukket på et udenlandsk netværk, særligt i Norden, men også i resten af Europa.
Du kan i rapportens kapitel fem læse om danske erfaringer med IKT-løsninger på det sociale område. I kapitel seks kan du læse om international, videnskabelig litteratur om IKT-løsninger til mennesker med sindslidelser og kognitive handicap. Kapitel syv behandler potentialerne ved IKT-løsninger ud fra afdækningen af de danske samt internationale erfaringer med IKT-løsningerne. I kapitel otte kan du læse om kommunernes mere overordnede kommentarer til udfordringer og barrierer forbundet til arbejdet med IKT-løsninger på det sociale område. Yderligere gennemgås i det samme kapitel internationale barrierer og udfordringer.
Konklusion
Overordnet konkluderes følgende:
- Kommunernes erfaringer peger på mange kvalitative gevinster ved arbejdet med IKT-løsninger. Gevinsterne viser sig både for borgere, medarbejdere og på et organisatorisk niveau.
- De internationale studier peger på, at der også er økonomiske gevinster ved anvendelsen af IKT-baserede indsatser. Der er muligheder for at spare i personaleressourcer uden, at kvaliteten for borgerne forringes.
- Både på det danske – og det internationale - plan viser der sig dog at være forskellige udfordringer og barrierer ved brugen af IKT-løsninger. Nationalt udfordres både den kommunale organisering, medarbejdergruppen samt borgergruppen. Internationalt bruges alle teknologier ikke i det omfang, som kunne forventes og manglende viden er ofte årsag til, at IKT-løsninger ikke lykkes.
- Det understreges afslutningsvis, at der tegner sig et billede af et felt med potentiale til at lette mange arbejdsgange, men også et felt der endnu er i sin spæde udviklingsfase.
Metode
Afdækningen er et resultat af en systematisk kortlægning og analyse af foreløbige erfaringer, viden om effekter samt behov og krav til IKT-løsninger.